lördag 23 april 2022

Beredd att gå i döden för din åsikt..

Rasmus Paludan.
Någonstans måste man ge killen en eloge för han vinner nu hur han än gör.
Godkänd demonstration så får han uppmärksamhet.
Icke godkänd demonstration så får han uppmärksamhet.

Som jag ser det är det rena rama PR-tricket som driver det som händer, för alla skruvarna sitter inte riktigt på plats. När man skriver i sin ansökan till polisen att "det är möjligt att vi först spiller Koranen i grisblod eller i urin från en hund", då är man smart.
Smart, för man vet att media kommer att plocka upp det.

En man vars namn ingen kände till.
Från ett parti som ingen vet något om.
Trots det får han uppmärksamhet.
Han lyckas alltså med det han vill.

Felet i det som nu händer är att han blir nekad att göra sina saker i Borås nästa helg.
Jag förstår polisen som inte har resurserna, men jag anser att det är förkastligt.
Vi måste stå för yttrandefriheten och ingen borde nekas.
Jag inser dock också att det blir idioti att låta detta ske överallt.
Jag anser dock inte att felet är Paludans.
Han är i mina ögon ingen höjdare alls, men han har rätt att göra som han gör.
Blir du provocerad?
Då är problemet ditt.

Det bästa människor kan göra är att helt enkelt låta honom vara.
Låt honom stå på ett torg helt själv och bete sig som en idiot.
Ingen uppmärksamhet så försvinner han snart.
Koranen är fortfarande en bok och en bryr sig varken om den blir bränd, kissad på eller nersmetad i blod. Det är en bok.
Människor beter sig dock illa och ger honom uppmärksamhet för att han beter sig illa.

I Rinkeby började människor reagera och jag tänker att det är rätt väg att gå.
Paludan nekas nu tillstånd men meddelar att han tänker ställa sig där ändå.
Polisen kan inte vara tankeläsare om vad som sker vilket gör att han ställer sig där på egen risk. I sig själv är det hemskt att människor inte ska kunna uttrycka sin åsikt utan att bli hotade, men att ta sig dit utan tillstånd är inte mycket bättre.

Tänk om människor bara hade brytt sig om hur de själv beter sig istället för att jaga alla andra!