måndag 18 april 2022

BB - för vems skull?

De sista veckorna har vi sett rapporter kring att regionpolitiker faktiskt inte kan sitt jobb. Det är inte några unika händelser eller individer utan det verkar rakt över som om de faktiskt inte kan sin egen politik.
Än mindre den som genomförs.
BB.
En plats för att föda barn.
En plats för trygghet.
När man då stänger ner för att spara pengar?
Hur tänker man då?

Detta är inget bekymmer som bara finns i norra Sverige utan det är överallt.
I hela Sverige prioriteras vården ner för att.. ja.Varför?
Lönerna på politikerna har inte sänkts utan höjts.
Administrationen har ökat.
Varför inte då göra tvärtom?
Istället för att stänga ner vårdavdelningar eller BB, så minska på politiker och administration.

Jag brukar säga till elever när man pratar om samhället, att vissa märker man och andra inte.
Hur många märker om chefen inte är på arbetet, eller i mitt fall skolan, på någon vecka?
Ytterst få.
Om städerskan är borta i ett par veckor?
Då blir det ett ramaskri efter någon dag, så vem är egentligen viktigast..?
Om politikerna och en del av administrationen försvinner.. hur många märker av det?

I norra Sverige vill kvinnorna köra till Mo i Rana i Norge för att föda.
Allt av smidighet för att det är närmst för dem, men politiken och cheferna är oförstående.
Ett parti driver frågan och jag kan se likheterna med hur det fungerar här.
Länsgränsen ställer till det.
De i norra Blekinge kan lika köra till Växjö.
Västra Blekinge vill till Kristianstad.
Nordöstra kör helst till Kalmar.
Varför ska osynliga politiska gränser vara ett bekymmer för den lilla människan?

Som jag ser det vill den som föder vara säker på att komma fram och jag kan av egen erfarenhet bara tacka för att jag valde Kristianstad och inte Karlskrona.
Jag listade mig till och med i Kristianstad för att få tillgång till den vården trots att jag inte var boende inom länet. Hade jag valt att åka till Karlskrona hade alla barnen varit födda längs med E22 för så fort har det gått. Jag har knappt hunnit in.

Så vems rätt ska det vara att välja vården?
Jag tycker att det är individens val, inte politikernas.
Väljer då politikerna beslut som inte fungerar för invånarna, då får helt enkelt politikerna förstå att de har gjort fel. Gör om och gör rätt.
Självklart ska vårdvalet vara individens.