fredag 22 april 2022

Och så locket på..

SVT låter det inte ens bli en egen artikel.
Detta trots att man totalt trakasserat befolkningen med "fakta" i flera år.
Igår kom "nyheten" att det finns biverkningar på coronavaccincet och föga förvånande visar det sig att det främst drabbar yngre män. De får en ökad förekomst av hjärtmuskelinflammation.
Får du det ska du undvika bland annat hård träning.
Problemet blir att det inte är säkert att du vet ifall du har någon inflammation i hjärtat eller inte och det som direkt kommer upp i mitt huvud är den unga mannen som dog i Kalmar.
Han sprang ett lopp och fick ett plötsligt hjärtstopp.
23 år gammal.
Mycket märkligt.

Det kan självfallet vara så att killen bara rasar ihop.
Han var trots allt elittränad, så visst, men jag tror inte på det.
Många gånger sägs det i efterhand att det var medfödda hjärtfel som ställde till det, men nu forskningen faktiskt kommit fram till att det är en förhöjd risk för denna folkgrupp.

Det finns 630 000 manliga 16-24-åringar i Sverige.
Då vaccinationstäckningen ligger på 75% så betyder det att ungefär 480 000 manliga 16-24-åringar har vaccinerat sig. Förekomsten av hjärtmuskelinflammation hos denna grupp ligger på upp till 28 fall per 100 000 vaccinerade. Detta är utöver den vanliga risken.
Det skulle betyda att det är, upp till, cirka 150 unga män som fått hjärtmuskelinflammation på grund av vaccinet. Läkemedelsverket menar dock att nyttan med vaccinet uppväger riskerna.

Vi tittar då på statistiken över hur många som dött med corona i denna åldersgrupp. Det går inte att se exat då staplarna inte är desamma men hos dem mellan 10-19 år så har 8 personer dött. För dem mellan 20 och 29 år har 41 personer dött. Alltså 49 personer. 
Strax under hälften av dem är kvinnor. 
Vi räknar därför att cirka 25 män mellan 10 år och 29 år har dött med coronaviruset. 
Då den andra gruppen är mellan 16 och 24 år så tar jag bort hälften igen.
Det betyder att 13 män mellan 16 och 24 år har dött på grund av coronan.
Forskningen visar att upp till 150 män fått hjärtmuskelinflammation på grund av vaccinet.
Jag må vara trög men jag förstår inte hur nyttan kan överväga riskerna för denna åldersgrupp.

Precis som med allt annat så handlar vaccinet, för mig, om att människor i riskgrupp ska ta det. Är du överviktig eller äldre med oro, så ta de vaccin som kommer.
Friska människor som är på sin topp ska inte ta det för nu ser vi vad som händer.
Helt friska människor kan bli väldigt sjuka eller dö av vaccinet.
Yngre män som är på väg in i livet ska riskeras för att rädda några i åldersgruppen 80+ och jag må vara hemsk, men måste jag prioritera så låter jag hellre bli 16-åringen.
I min värld kan inte alla tvingas in i något för att vissa är i en riskgrupp.
Så gör vi nämligen inte med något annat. 

Är du rädd för säsongsinfluensan?
Ta då den sprutan.
Tvinga inte alla för det är sjukt osunt att tvinga fullt friska och hälsosamma människor att vaccinera sig mot något de troligtvis inte ens känner av om de får.

Värst av allt är hur media försöker att inte få detta till att vara en nyhet.
Bieffekter?
Vi får väl se vad vidare utredningar visar.