tisdag 19 april 2022

En början på något nytt?

Jag reagerade när jag såg filmer från kravallerna - och det var på samma sak som nu nämns. 
Barn deltog.
Inte "barn", som kunde misstagits för vuxna, utan barn.
Till storleken mellanstadiebarn.
Jag tänkte samma sak som polisen.
Hur ska de agera mot ett barn som beter sig som en idiotisk vuxen, men som skyddas av andra vuxna och hejar på barnet?
Det blir absurt.

En sak jag också reagerar på är att människor inte verkar förstå hur svensk lag fungerar.
Det är en grundlagsskyddad rättighet att få säga vad man tycker.
Att människor då anser att den som talar är helt efterbliven, det spelar ingen roll.
Man tänker att han har helt fel och inte förstår någonting, vilket är helt ok, men då måste man också förstå att det är ok att inte reagera med.
Många kommenterar att kravallerna var fel MEN att han inte skulle bränna en koran för att det också är fel. Är man inte troende muslim så tror jag inte att man bryr sig om vad som bränns för ingen reagerar om det är en israelisk flagga som brinner.

Att antyda att det är personen som framför sina åsikter som är fel, det är som att påstå att den våldtagna tjejen som hade kjol får skylla sig själv. Det är inte det som är problemet.

Jag tänkte dock skriva om det som jag anser vara så glädjande i allt detta. 
Människor som bor där reagerar.
I Örebro går de nu runt och städar.
De pratar med polisen och de verkar vara fast beslutna om att människorna som förstör inte ska få vinna detta i längden. Det är bra!
Jag tror nämligen att det är precis detta som behövs för att få stopp på beteendet som är en katastrof!
Det hjälper varken att media, polis eller myndigheter säger att det är fel när beteendet accepteras av massan. När massan börjar säga ifrån.. då kan det hända saker.

I alla led finns människor som inte kan bete sig, och när de inte kan det, då får det bli till de övriga i ledet att ta tag i det. Räta ledet och passa in i samhället eller välj bort Sverige.