lördag 2 april 2022

Sportswashing deluxe - bojkotta VM i Qatar!

Hej alla människor i världen som älskar regnbågsflaggan!
Känns det bra att det som förmodligen är världens största sport, väljer ut några?
Jag skulle aldrig gå och vifta med en regnbågsflagga för enligt mig står den inte för alla.
Att andra människor gör det är dock upp till dem. 
Jag har varken problem med flaggan eller den som håller i den för det är deras rätt.

Nu berättar Qatars inrikesdepartement att de kommer ta bort alla regnbågsflaggor som människor bär med sig. Detta trots att de menar att ALLA ska känna sig välkomna.
VM ska alltså genomföras i ett land där homosexualitet är en sjukdom.
Kvinnor är inte värda någonting.
Alkohol är förbjuden.
Se länken nederst för att få se det på ett roligare sätt.

Nu går alltså Qatar ut och berättar att de kommer agera mot dem som har Pride-flaggor.
Inte för att de egentligen är emot dem, utan för att skydda dem som bär dem..
Skydda människor som har en regnbågsflagga?
Ja, Qatars inrikesdepartement menar att de inte kan ansvara för hur befolkningen beter sig.
De fortsätter att de inte har något bekymmer med att samkönade part varken kommer till landet eller att de bor ihop - men de behöver inte visa upp det.

Känns verkligen detta ok?
Jag hade aldrig vågat åka dit ens om jag hade velat.
Människosynen här är en katastrof och ändå står både Fifa och resten av världen och nickar.
Självklart ska de ha ett VM i Qatar och självklart så handlar det INTE om sportswashing.

Känns det verkligen ok att sponsra någonting som gör skillnad på människor?
Tydligen, om det gäller fotboll.

TITTA PÅ LÄNKEN NEDAN!