lördag 9 april 2022

Politikerna kommer, politikerna går..

Mitt politiska tänk i sak har inte förändrats på väldigt många år.
Mitt politiska tänk kring politiker, det har dock varit detsamma länge.
De sista åren har jag fått ett hopp om att det finns vettiga politiker, men jag kan med säkerhet säga att de inte finns i något av riksdagspartierna.
Självklart blir jag nu anklagad för att vara bitter och sur, men faktumet att jag har tjugo års erfarenhet av politik säger en hel del. Efter något av alla val jag varit med i, men för ungefär femton år sedan, så ringde jag till och med upp kansliet i Stockholm och ifrågasatte hur moderaternas system fungerade.
Partiet brydde sig nämligen inte om några personröster och körde fullständigt över valresultatet med hänvisningen att väljarna inte förstod.
Flest röster/kryss betydde absolut inte att den personen skulle uppåt i hierakin utan precis tvärtom. Som ett Robinson så plockar man bort all form av motstånd.
Ju högre upp du är, desto mer farlig och narcissistisk är du.
Undantagen är få.
Det är min uppfattning efter alla år.
Makt är förödande.

Nyamko Sabuni avgår nu som Liberalernas partiledare.
Min tolkning?
Hon är obekväm.
Hon gör inte som hon blir tillsagd.
Hon är kvinna.

Saker som inte borde vara ett problem men de är det. Politik är en av de fulaste av världar.
Knivhögg och gas för att plocka bort alla som kan vara ett problem.
Köp dem du kan köpa.
Jag gick och väntade på att de skulle plocka bort Hanif Bali och till slut gick det.
De anklagade honom för sexuella trakasserier.
Tjejen som fick agera efter instruktioner plockas sedan bort.
Exemplen kan göras många och för eller senare vinner tyvärr de mörka krafterna.

Ingen som sitter på en hög position i ett betalt riksdagsparti har rent mjöl i påsen.
Det låter förmodligen förmätet men det är min helt klara inställning.
När pengarna kommer in så är de flesta till salu.

Varför slutar Nyamko?
De skyller på att hon hade flytt till Norge om det blev krig, men det låter bisarrt.
Hade det blivit krig här hade jag också flytt med barnen för jag vill att de ska vara trygga.
Kan någon på fullt allvar se partiledarna stå främst med ett varsitt vapen i handen för att försvara vårt land?
Nej, det känns helt fel.
De hade sprungit allihop.
Eller rättare sagt rest allihop.
Springa orkar de förmodligen inte.

SÅ Nyamko Sabuni slutar nu.
Jag tror inte att det kommer hjälpa Liberalerna på något sätt och hur hon än gör nu, så kommer de säga att det var hennes fel. Hon skulle gått senare. Eller tidigare.
Hon skulle sagt si, eller så.

Oavsett vad du ska göra så lycka till Sabuni!
Liberalerna behöver all hjälp de kan få för att hålla skutan flytande och som jag ser det kan detta ge ringar på vattnet som gör att människor ser att det finns andra partier där alla får följa MED.