torsdag 21 april 2022

Oerhört söt - men ett skadedjur.

Minifiering.
Ett ord som mig betyder att man förminskar vissa saker.
Sälen är i min värld inte bara minifierad utan även ansedd som gullig.
Faktumet att en säl många gånger tuggar i sig mer fisk än vad en människa gör - det bryr djurälskarna inte om. Sälar ska bevaras!

Man har nu godkänt licensjakt på säl och jag tycker det är bra..
men föga förvånande för lite.
Sammanlagt 700 sälar får jagas, men inte här i Blekinge.
Halland och Västra Götaland får ett visst antal att skjuta.
Skyddsjakten är det som sker när en fiskare exempelvis ser en säl som förstör näten.

Det många inte ser är just skadebiten men för många år sedan var jag med på ett seminarium kring detta. Där visade det sig att sälen tuggade i sig i princip all fisk som fanns i näten. Den väntade till och med på näten för att bara äta fisken som redan satt fast och därmed inte gjorde någon kamp eller flyktförsök.

Problemet är att alla ser de klubbade sälungarna som kom ut på bilder och filmer för väldigt många år sedan. Hur människor slog de små vita, fluffiga sälungarna så att de dog. Det ser väldigt hemskt ut men faktum är att dessa söta djur är oerhört skadliga.
De äter upp människans fisk.

De som tänker att detta är fel bör tänka, att det är de små söta fiskarna som avrättas av denna dödsmaskin som har tur. Nu kan de få tid på sig att växa lite till.
Hade jag fått bestämma hade vi skjutit desto fler än 700 om året.