onsdag 20 april 2022

För och nackdelar med allting!

Stor klass; många barn och fler föräldrar.
Att vara lärare är ingen dans på rosor alltid och ständigt händer det något.
Att det behövs fler lärare, det är dock ingen nyhet.
Som jag ser det, så är det trots allt ingen idé att klaga.
Att vara lärare är något som man väljer, och skulle det inte passa så är det bara att ta en paus och göra något annat. Det ska inte vara så att läraryrket är något man väljer för att det inte finns något annat att göra.

Lärare. Mitt kall i livet och har varit väldigt länge.
Jag älskar mitt jobb!
Jag har dock inte valt det för lönen, för den är ingen höjdare sett till hur många år jag har pluggat eller arbetat. Loven lockade såklart men det är eleverna och den situationen som är bäst. 
Det är något unikt med varje barn som gör att det blir roligt!

I alla de yrken jag har provat på så har det funnits både för och nackdelar, vilket är det normala med allt. Läraryrket, trots stora klasser, är dock helt klart det som är bäst enligt mig.
Det man får tillbaka av eleverna är så mycket större än allt annat.

Dock, så kan jag se bristerna.
Med all den dokumentationsbörda som ligger så uppkommer det väldigt stora bekymmer att hinna med. Likt vårdyrket så kan man dessutom sättas i situationer som inte är roliga.
Att alltid vara minst två, borde inte var något märkligt.
Lika lite som att en manlig läkare ska göra vissa saker själv, så bör inte lärare vara ensamma i vissa situationer. Som manlig lärare kan du dessutom vara väldigt utsatt.
En av de platser där det händer mycket jobbigt är omklädningsrummen.
Att som manlig lärare sätta sig i tjejernas omklädningsrum är dock inte enkelt.
Det kan antydas och ställas till en hel del, även om det behövs en lärare i rummet.

Att systemet därför görs om för att alltid ha ett tvålärarsystem tycker jag därför är bra.
När det blir konflikter, så är det omöjligt att vara ensam.
När alla anmälningar ska skrivas, så behöver man vara två.
Som klasslärare har du fullt ansvar när detta ska in och det ska ske direkt.
Det är mycket.
Många konflikter händer dessutom på fritiden men tar sig in i klassrummet och skapar en riktigt ogynnsam lärandemiljö. Det krävs därför att du löser konflikten även om den skett på fritiden.
Då behöver du vara två.
En som tar tag i konflikten och en som sköter undervisningen.
Det låter säkert märkligt men den som aldrig har stått i dessa situationer förstår det nog inte.

Det är mycket, ja.
Jag hade dock inte valt om.
Skolan och skolans verksamhet är det som fascinerar mig.
Igår gick ansökan till högskolan ut och jag svor på att jag inte skulle läsa mer, men det gick en ansökan om att läsa vidare. Min examen plockas ut i juni och blir det som jag tänkt så fortsätter jag men i ett makligare tempo.
Det får ta den tid det vill.
Målet är att vara en del i att göra om läroplanerna.
Tyvärr behöver jag nog byta parti för att komma in någonstans men vi får se den dagen.

Står du i ett vägval med ditt yrke?
Bli lärare!
Det är ett fantastiskt jobb!