lördag 30 december 2023

Där försvann Elevens val..

Vårterminen 2024 blir den sista terminen med Elevens val på schemat.
Jag säger bara tack!
Tack!
Äntligen kan tiden användas till något meningsfullt istället för hur god tanken än har varit så har jag aldrig varit med om ett elevens val som alltid har fungerat. Det finns delar som har gått bra, men i det stora hela så nej. Det finns viktigare saker att lägga energin på.

Jag är väldigt gammaldags i mitt tänk kring skolan men är i detta också helt säker på att jag tänker rätt. Skolan ska främst lägga sin tid på det som ska vara viktigt för att eleverna ska klara av att bli vuxna självgående individer. Detta är huvudsakligen föräldrarnas uppgift, men skolan ska ta vid kring kunskapen. Kunskapen kring läsning, skrivning, matte, engelska..
Det finns många ämnen som är viktiga, men det är de främsta.
Mycket energi läggs på saker runtomkring men fokus måste vara framtiden.

En av de saker som jag ständigt kan debattera kring är just elevernas delaktighet kring saker. Självklart ska de få ha en åsikt, men tanken att de ska bestämma kring delar av undervisningen är enligt mig helt fel. Jag har inte läst flertalet år på högskola för att tioåringar ska säga vad som är bäst för dem.
Detta är en del i den flumskola som fortfarande finns.
Elevens val var en del i detta.
Eleverna ska välja vad de ska göra, men skolorna kan bara erbjuda det som lärare har kompetens i. Därmed blir det inte alltid som man vill och för mig är det lite absurt.
Jag är nu inne och läser till min master men ändå ska eleverna sätta kraven.
För mig är det a och o att styrningen är klar.
Klara besked kring vad som gäller och inget undantag.

Vi har en svensk skola som enbart sätter ihop elever utefter att de är födda samma år, men jag har så länge jag kan minnas velat göra om detta system.
Ska vi se till att alla elever blir bra vuxna som drar sitt strå till stacken så kan vi inte tvinga alla upp i ett träd. Vi måste se till att alla kan ta sig så långt de kan.
Alla är inte gjorda för skolan och att plugga, men vi kräver att alla ska göra det.
Därför anser jag att skolan ska differentieras och helst redan från årskurs sju.
Fram tills dess så bör all grundläggande kunskap finnas.
Från sjuan kunde vi delat in eleverna i tre grupper.

En grupp med de elever som är högpresterande och har tydliga mål. De ska inte behöva traggla sig igenom tre år utan kunde läst samma fast på kortare tid.
En grupp för dem som vill läsa precis som idag, samt en grupp där du redan från sjuan yrkesinriktar dig. Dessa elever avskyr ofta skolan och bör inte tvingas göra alla ämnen utan ska istället göra lite av varje ämne - det som behövs för att fungera i framtiden - men också vara ute på arbetsplatser och praktiskt få lära sig.
Här kan vi börja prata om en skola för alla.
Alla är nämligen inte stöpta i samma form även om svensk skola ser ut så.
MEN.. vi tycker att de ska få säga till om sin utbildning.

Jag vill ha en elevanpassad skola där alla kan få vara den de är, men där ramarna för de olika riktlinjerna är oerhört tydliga.
Det är bra att elevens val försvinner.