söndag 17 december 2023

En farlig sjukdom?

Frågan alla måste ställa sig är:
Vad är en farlig sjukdom?
Enligt Smittskyddslagen räknas en allmänfarlig sjukdom som sjukdomar som kan vara livshotande, innebära långvarig sjukdom eller svårt lidande. Andra svåra konsekvenser och där det går att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade.
Sjukdomar som räknas som allmänfarliga är exempelvis gonorre, HIV, klamydia, salmonella, olika sorters hepatit, syfilis och tuberkulos.
Corona nämns inte.

Är jag då rädd för dessa sjukdomar?
Ja, HIV finns det en skräck kring men det hjälper inte med munskydd där utan du måste helt enkelt skydda dig själv. Du behöver alltså göra som smittskyddslagen säger: Den som är smittat ska skydda sig.

Vad är då en farlig sjukdom?
Jag skulle vilja påstå att en farlig sjukdom i folkmun är sjukdomar där dödligheten är relativt hög. Vad är då en hög dödlighet?
Jag tänker cancer. 
25 procent överlever inte.
Bukspottkörtelcancer eller lungcancer är värst.

Obehandlad HIV har hundra procent dödlighet.
Mediciner gör dock att människor överlever denna sjukdom.
NDM-1 blev jag rädd för när det kom men det stoppades.
Det finns farliga sjukdomar, men de flesta har vi inte i Sverige.

Andelen döda av Corona i Sverige är sammanlagt 18 365 personer.
Merparten av dem var sjuka i något annat eller led av kraftig övervikt.
Samma personer som dör i höstinfluensan dog också av corona.
Är det då en farlig sjukdom?
Jag är väl trög men jag ser det inte.

Hjälper det då med munskydd?
Högst troligt inte.
Är du sjuk?
Stanna hemma, så löser vi många bekymmer.
Måste du ändå någonstans så ska du som är sjuk ha munskydd.
Inte alla andra.