torsdag 7 december 2023

Arbetsglädje?

Jag tror att två saker är väldigt viktiga för att du ska trivas på din arbetsplats.
Den ena är att du känner dig uppskattad för det du gör - förutsatt att du faktiskt gör någonting - och det andra är att du som person väljer att se arbetsglädje i det du gör.
Gör din vardag till något bra!

Eleverna i klippet visar hur deras skolmat ser ut.
Den visar flugor i maten.
Parasiter i fisken.
Skräckbilder från det de ska äta till lunch.

Jag har förståelse för att det kan hända saker som sedan är svåra att påverka, men det finns också olika sätt att bemöta de felen med.
Alla har ätit skolmat någon gång.
De flesta iallafall.
Jag älskade alltid skolmaten och tycker fortfarande att den för det mesta är god, men jag hade aldrig ätit fisk där det kröp runt djur.
Jag har sett detta när jag jobbade inom fiskindustrin för många år sedan.
Jag åt inte fisk på väldigt länge efter det.

Så vad menar jag med arbetsglädje?
Jag tror att det kan vara småsaker.
Vara glad för att man har ett arbete!
Fixa något extra eller se sig i spegeln och fråga om man själv hade velat ha det så.
Glädje kan vara en blomma på bordet eller ett ljus.
Något för att göra stämningen bra.

Detta gäller alla arbetsplatser.
Någon liten detalj som i sin tur gör att andra mår bra.
Det lilla gör att glädje sprider sig istället för missnöje.
Arbetsglädje hade kollat maten innan den ställdes fram.