onsdag 27 december 2023

Skåda mannen med makt!

Erdogan.
Turkiets president som vet hur man gör för att få så mycket uppmärksamhet som möjligt. En man som styr ett land utan en fungerande demokrati, där människor inte kan säga vad de tycker och där media många gånger styrs. Ett land som styrs av religiösa tankar och åsikter.
Detta land valde regeringen att ge makt.
Den dag man tog beslutet att ansöka om ett medlemskap i NATO så togs också det neutrala bort och Sverige steg in i något vi inte känt till på väldigt många år.

Vi öppnade också dörrarna för vad som komma skall.
Vi lät Erdogan bli styrande och lät honom sätta de gränser som han ville sätta.
Demokratin har satts åt sidan.

För mig är detta katastrofalt.
Nu säger Turkiet att de tänker ta upp Sverige kring denna fråga igen, men ingen vet med säkerhet. Regeringen jublar.
Varför?
Jag vet helt ärligt inte.
Jag är inte någon påhejare av NATO, vilket inte bör vara en nyhet för någon som läser vad jag skriver.
Jag anser att Sverige är bäst som ett neutralt land och anser inte att vi ska kröka ryggen eller böja oss för att andra människor inte förstår de värderingar och den demokrati vi har.

Turkiet gör det de kan bäst, och säger att det inte kommer att ske skyndsamt.
Med andra ord så kommer de ta sin tid.
De kommer dra ut på detta ännu mer, och vad visar det?
Det visar hur svaga vi är.

Om Putin inte var säker på var Sverige låg innan detta hände, så vet han definitivt nu. Strålkastarna sattes mot Sverige för att detta beslut kom vid helt fel tidpunkt.
Jubla ni!
Än är det inte färdigt.