söndag 31 december 2023

Ett gott nytt år från Hällevik!

Året 2023 blev inte som alla andra år.
Jag var inte sjuk!
Inte mer sjuk än vanligt iallafall och det har inte varit en enda operation eller tid som inlagd! Det i sig är värt att fira mer än något annat då året innan var allt annat än hälsosamt.
Det har visat sig att livet fungerar alldeles ypperligt med mindre lungkapacitet och jag klagar inte över att slippa springa fler halvmaror. Jag får faktiskt inte.. stackars mig.
Jag flåsar och låter som en stor koloss men jag har ändå inte mått bättre på länge.
Livet kan vara bra av lite förändringar ibland!

2023 blev året då jag faktiskt badade norr om polcirkeln!
Ovanför Rovaniemi badade jag som inte ens doppar mig i Hällevik under somrarna.
Det är en sak jag velat göra under flera år och nu blev det av!
Badkrukan, jag, frös men gjorde det ändå!
Rovaniemi som främst är känt för att vara tomtens hemby, vilken också besöktes, kan även stoltsera med oerhört mycket monument och kyrkogårdar från andra världskriget och jag som är en nörd kring allt med historia, religion och militären tycker att det är roligt att se anläggningar och landningsbanor. 
Kyrkor och gravplatser som besöks med tårarna i ögonen över alla dessa pojkar som har fått offra sina liv för andras problem. Både den finska och den tyska kyrkogården var oerhört fina men den tyska låg väldigt vackert mitt inne i en stor skog där sjön låg runtomkring.

Jag hann även med både Spanien, Frankrike, Tyskland, Danmark och ett besök på västkusten där jag tydligt kunde se Taubes Vinga.
Mycket upplevelser och nya personer som har varit väldigt välbehövliga.

Det bästa av allt är att barnen är friska och att allting med dem fungerar bra.
Jag har fortfarande ingen känsel i min högra sida och min hand fungerar inte heller den som den ska, men det är underordnat allt annat. Det kunde ha varit värre.

Jag påbörjade nya studier, avslutade dem och påbörjade några nya till. Jag älskar att läsa och det absolut bästa som finns är när det kommer ny information. Nya saker, nya människor och nya sammanhang för att berika sig själv. Fantastiskt!
Jag är väldigt glad i mitt jobb och trivs med det jag gör.
Politiskt avslutade jag i partistyrelsen för när tiden inte längre finns för att hinna med så är det bättre att verka bakom kulisserna och göra det man kan.

På lokal plan är det bara en stor suck.
Vi har ett politiskt styre som bara ser till sig själv och sin egen lön.
Hällevik blev av med sina lekplatser.. för de tänker sätta dit en ny.
Inga barn blev tillfrågade och skolan som använder dem brydde man sig inte om.

Folkomröstningen blev en skandal.
Inte för att det var fel på rösterna utan att de som skulle läsa dem uppenbarligen inte kan läsa. Hade alla sett vilka som blev bortvalda hade det blivit ett enormt liv.
De underkände namn som barn kunde läsa, sen blir de kränkta.
Kränkt får nog bli sammanfattningen för år 2023.
Alla dessa kränkta människor som väljer att spela offer utifrån sin egen person istället för att inse att man begår moraliska fel som är allt annat än bra. Sedan får man inte kritisera handlingarna.
Hemskt!

Jag älskar livet och ser fram emot 2024!
Oavsett vad som händer och hur det än blir, så kommer det att bli bra.
Jag önskar er detsamma!
Rent krasst så firade jag nyår för två månader sedan men jag önskar er alla ett gott nytt år och hoppas att ni ska få må bra och förbli friska.
Heja 2024!