lördag 23 december 2023

En jul utan alkohol.

En snaps eller en öl för att motverka allt fett.
Ok, det kan vara ok.
Att dricka på julen är annars helt tabu enligt mig och jag hade önskat att alla satte just barnen först i den högtid som främst måste räknas som deras.
Julen ska vara helig för alla ungar i Sverige och i världen.

Alkohol har aldrig varit ett problem för mig och jag har aldrig upplevt att det har varit ett problem i min familj överhuvudtaget. Att det har druckits ibland har aldrig stört för det innebar bara glada miner och positiva minnen. 
Jag har under åren dock hört väldigt många andra berättelser där människor har den motsatta upplevelsen. Människor som har berättat att julen innebar ett fylleslag där ofta både polis och ambulans fick rycka ut. En högtid fylld av ångest över vad som skulle hända.

Julen är för mig väldigt mycket dofter.
Lukterna av god mat och en förväntan över det som komma skall, men också av att spela spel och umgås. Titta igenom Kalle Anka, som är lika tråkigt varenda år men som traditionsenligt ändå måste ses.
Julen är något som bara ska vara så.
Ingenstans i det passar det in att vara full eller bete sig illa.
Det kan man göra vilken dag om året man vill men inte på julen!

En undersökning har visat att två av tre svenskar tänker likadant som jag gör.
Merparten av alla människor tänker inte att alkohol och jul hör samman utan det är en högtid som ska fungera på ett annat sätt.
Att människor tar den där snapsen till sillen är väl helt ok, men inte att man dricker sig berusad.
Tomten är far till alla barnen i all ära, men vem vill ha en full Gunnar på sin jul!?
Det är bara kul på film, inte i verkligheten.

Sätt barnen först!