onsdag 6 december 2023

David mot Goliat, men David vann.

PFAS.
Inget som många tänkte på för länge sedan, men som nu är något de flesta känner till. Rättegångskostnaderna är uppe i tio miljoner.
Det har de som har drivit ärendet haft emot sig.
Skulle de förlora så kommer det också att kosta dem.
Nu vann de!

Jag kan bara säga grattis!
Detta borde vara en självklarhet sedan lång tid tillbaka och det faktum att människor har fått cancer och dött under tiden är en total katastrof. Mina tankar går till Erin Brockovich när jag har följt detta och för mig har det varit en självklarhet från dag nummer ett.
Kommunen ska enbart vara glada över att detta inte är USA, för då hade det stått dem riktigt dyrt.
I Sverige kan dessa människor bli glada om de kommer upp i sexsiffriga belopp för det de har utsatts för.

Allting handlar om att de som bor i Kallinge i Blekinge började reagera över att många blev sjuka eller dog i olika cancersjukdomar. Statistiken var betydligt högre än på andra ställen.
Detta resulterade i att man faktiskt frågade kommunen om jag minns rätt.
Svaret, fortfarande om jag minns rätt, är att det inte ska vara några bekymmer.
Nu säger Högsta Domstolen att det visst är ett bekymmer och kommunen åker på att betala.

Frågan man måste ställa för att det ska finnas någon form av relevans, det är vad ditt liv är värt.
Hur mycket kostar du?
Om just du försvinner, vad är ditt värde?

Ingen ställer sig den frågan i onödan, men den måste de boende i Kallinge nu ställa sig.
De lider redan av höga halter PFAS och riskerna i deras framtida liv är förhöjda på grund av detta. Det kan dö i cancer inom ett par år.
Vad är deras liv då värt?

Som skrivet innan, så hade detta varit USA så kunde de förväntat sig miljontals kronor för varje person i böter, men nu är det Sverige.
Och de suckar och vet inte vad de ska ta sig till där inne.
Enligt mig har rättvisa skipats.

Ingen ska behöva leva med den ångest som dessa människor gör.