tisdag 19 december 2023

För papperssugrören är väl bra?

EU.
Igen.
Jag kan skriva kilometervis av allting som jag tycker är fel med denna organisation.
Att det kommer idéer och saker som i grunden borde vara självklara, är ok.
Jag har under flera år undrat varför det inte redan finns ett fungerande pantsystem i hela Europa.
Det självklara, om man nu tänker till, är att se på de system som redan finns och jag skulle vilja påstå att Sverige ligger oerhört långt fram.
När man pratar om smutsiga länder så ingår INTE Sverige i detta.
Åtminstone inte i min värld.

Att man vill införa någon form av gemensamt system tycker jag är helt ok.
Att ta bort alla engångsförpackningar tror jag dock inte på.
Har man det system som vi har i Sverige, så är det inget problem att det finns delar av plats.
Det är inte heller något fel att det finns papper.
Papperssugrören kan de slänga direkt för de är helt värdelösa.

Det jag har närmst att jämföra med är dock Spanien.
De har inga engångsmuggar etc som vi har i Sverige utan har gjort allting i en hårdare plast som ska vara lättare att återvinna. Du kan alltså inte köpa mjukplast.
Alla engångsartiklar är i hårdplast och riktigt bra.
Så pass bra att man kan använda dem om och om igen.
Samma kvalité som i bättre artiklar som kan köpas i Sverige, men som då är betydligt dyrare.

Att gå in och förbjuda artiklar kan få en motsatt effekt både ekonomiskt och för miljön. Vissa engångsartiklar förlänger nämligen livet för de produkter som finns inuti och kan vi då minska matsvinnet så borde det vara något bra.

Jag anser att Sverige är ett föregångsland och borde därför användas som modell för andra.
Våra sopsorteringssystem, soptunnor med miljötänk och vårt pantsystem är en bra modell som kan användas överallt.
Om systemet kan utvecklas för att fungera överallt så hade det varit riktigt bra!