torsdag 28 december 2023

Ett dieselpris på över 40 kronor litern.

EU har bestämt att det ska sättas nya klimatmål.
Då regeringen har bestämt att vi inte längre ska vara världsledande med att blanda in skräp i det svenska bränslet, så varnar nu experterna att dieselpriset om två år kommer att gå över 40 kronor litern.
Detta för att Sverige ska kunna uppnå målen som EU har bestämt.

Min bestämda uppfattning?
F*ck EU!
Ärligt talat.
Jag är helt övertygad om att det inte finns många länder i världen som är så långt fram som vi i vårt tänk kring miljön. Vi sorterar nästan allting och återvinner det som går. Vi har ett utbyggt pantsystem som många kan se sig avundsjuka på.
Trots detta så ska EU in och lägga sig i allting.
Inte nog med att de tar ut en ofantlig summa pengar för att vi ens ska få vara medlemmar, så är vi sedan corona tvingade att betala en extra skatt.
Förutom det måste vi följa reglerna som överstaten EU säger är rätt, för annars får vi böta.

Vi har redan dyrast skatt på allting.
Måste vi svenskar straffas mer!?

Vad skulle då ett dieselpris på över 40 kronor litern göra för den vanliga människan?
Väldigt mycket.
Jag kan säga att jag inte hade haft råd att köra.
Jag har fördelen att kunna gå till mitt arbete, men alla har inte den turen.
Anledningen att jag ens behöver bilen är när jag handlar och barnens aktiviteter.
Deras aktiviteter är många och kräver att jag kan köra för att de ska komma dit.
Tillsammans med ökande räntor, elpriser och varningar om att vattnet ska bli fyra gånger så dyrt, så blir det spännande att se hur det ska fungera.
Du behöver en väldigt bra lön för att det ska löna sig att köra till ditt arbete när priserna hamnar där. Smärtgränsen kommer att komma snabbt.

Det är nu den som inte funderar så länge säger: "Men köp en elbil då".
Nummer ett är att en ny elbil kostar mycket pengar.
Nummer två är att elbilar inte finns i en fungerande storlek och form för fem barn.
Jag vägrar ha en 5+2-bil där man väljer mellan +2 eller bagage.
Bussen jag har nu har allt det direkt.
Nummer tre sen är att elen inte heller är billig och billigare lär den inte bli på väldigt länge.
Det blir ett moment 22.
Då bor jag ändå hyfsat nära allting.
Tänk de som bor i obygderna i Norrland.

När ska människor börja fundera över det här med EU?
Är det verkligen ok?