fredag 7 juni 2019

Alexander den store.

Det finns moderater, och det finns moderater.
Moderater som är medmänniskor och de som gör vad som helst för makten.
Man vänder kappan efter vinden, anpassar åsikten för att få bäst position och säger saker till rätt person enbart av anledningen att de egentligen vill något.
Detta finns garanterat inom alla partier men jag får skriva om det jag var delaktig i och såg.
svt.se

När det stormar av olika anledningar så märker man väldigt snabbt vilka det är som är bra människor och vilka som inte är det. De sista veckorna har människor kommit hem till mig med blommor, kort, godis, hälsningar och jag är överöst med fina ord från människor jag både känner och inte.
Vänner jag inte pratat med på tio år.
Meningsmotståndare som tycker det är hemskt att jag fälls för vad som uttrycks för en häxjakt istället för den politik jag vill föra.
Från mitt förra parti, tja.
Jag har inte gått igenom alla hälsningar än för det tar endel tid.
Det går dock att konstatera att jag kunde gjort en lista innan med vilka som skulle höra av sig och vilka som inte skulle göra det.
Så träffsäkert är det med vilka som tycker för egen vinnings skull och vilka som inte gör det.

Alexander Wendt.
Du hörde av dig.
Självklart.
Både du och Emma för ni är sådana.
Ni är medmänniskor även om vi inte tycker och tänker likadant alltid.
Även om våra åsikter och tankar har gått isär har ni alltid skilt på sak och person.
Bilden jag lade upp.
Ja, det var dumt. Inget att orda om.
Alexander skickade och stöttade.
Inte för att han tyckte något om vad jag sagt och gjort utan för att han är en medmänniska och just medmänniskor är det få av inom det som kallas för politik.
Det finns politiker och det finns de som är medmänniskor.
Medmänniskorna är de som hör av sig och envisas fast att jag inte svarar.
Som plötsligt står här och plingar på när det har gått för lång tid.

Alexander har fått stå ut med många av mina märkliga idéer och inte en enda gång har han fördömt dem. Aldrig ett ont ord oavsett om vi delat åsikten eller inte.
Han har låtit oss rösta som vi velat trots att det inte stämt överens med piskan.
Inte en enda gång under alla år har han trampat över någon annan för att vinna på det själv.
Det är annars det vanliga.

Politik skulle kunna räknas som en grupp människor som hamnar i en isvak.
Det finns de som hjälper de andra upp och det finns de som använder de andra för att själv komma upp. Det finns gott om individer inom politiken som gör eller säger vad som helst för att de tror att de själv ska komma i bättre dager.
Som hittar på dumheter och aldrig står för det.
Människor som ser makten före meningen med den.
Alexander tillhör inte denna kategori och om han slutar blir det en stor förlust för region Blekinge.
Det är inte en politiker som försvinner utan en medmänniska.
I med och motgångar.

En man som lever efter samma devis som jag, även om han hade uttryckt det finare:
Sköt dig själv och skit i andra.
Stort lycka till i framtiden Alexander.
Politiken hade behövt fler som dig och inte färre.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/uppgifter-alexander-wendt-avgar