onsdag 5 juni 2019

Du tänker fel!

Dödssjuk.
Njurarna fungerar inte.
Tyvärr blir du då inte ensam om att vänta på nya njurar utan du ställs i kö.
En kö där det redan finns 700 personer på kölistan.
Varför?
Jo, för att att människor över lag har väldigt dålig koll på detta med donationer.
De flesta är för organtransplantation men de flesta går aldrig in och anmäler sig som donatorer.

Jag gj

orde mitt val att bli donator långt innan jag fick anmäla mig i registret varpå jag som nioåring gjorde ett eget donationskort och la i min plånbok.
När jag blev myndig anmälde jag mig både till donationsregistret och Tobiasregistret.
Kan min död eller mitt blod rädda någon annan så varsågod.
Ta vad ni vill.

Detta är en av frågorna jag har försökt driva inom moderaterna.
Tyvärr har det varit lönlöst och i grunden tror jag att det är en fråga som splittrar alla partier.
Jag vill, och motionerade senast i år om, att vi ska vända donationsregistret.
Jag önskar att alla som blir svenska medborgare per automatik går med i donationsregistret.
Likaså när man fyller arton.
Det ska självklart inte vara ett tvång att vara med men den som inte vill vara med blir istället ålagd att gå in och aktivt gå ur istället för tvärtom.
Motståndarna till mitt förslag säger att det är bättre att driva fler informationskampanjer.
Jo, vi kan självfallet göra det men hjälper det?
Nej.
Antalet informationskampanjer är flera och ändå ökar inte antalet som anmäler sig till registret.

Tobiasregistret är ett register för blodstamsceller och de samarbetar med övriga världen som har liknande register. Både detta och donationsregistret borde ingå i det som man blir medlem i automatiskt.

Varför går då detta inte i Sverige?
Nej, för vi får inte ha register på människor som inte aktivt vill delta i det.
Vi minns alla polisens register.. som jag för den delen inte hade några som helst bekymmer med.
Frågar man då mig så är min uppfattning att bekymret löses av att ändra lagen.
Hur svårt kan det vara?
Det är ju inget tvång att vara med.

Det jag ser är hur vi kan rädda trettio människoliv varje år.
Hur vi kan stoppa lidandet för dem som går igenom detta.
Hur vi kan tänka mer på samhället i stort.
Jag tror på den enskilde och anser att ansvaret ska ligga på den personen omvänt.
Vill du inte vara med?
Gå ur registret.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/organbrist-i-sverige-hon-har-vantat-i-tva-ar-pa-nya-njurar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lag-ska-avgora-nar-doende-far-donera