fredag 28 juni 2019

Född fel.

Jag är inte som andra människor och jag är medveten om det.
På något sätt har jag aldrig riktigt passat in i det som är tänkt att vara rätt.
Jag var oerhört tyst som liten men fick lära mig att alltid stå för vad just jag tycker.
Det gör jag fortfarande. Oavsett konsekvenser och oavsett vad andra människor säger.
svt.se

Jag hade på mellanstadiet en idrottslärare som var före detta militär.
Jag hade lätt för mig och just idrott var ett av mina ämnen även om det inte märks idag.
En gång var vi på väg upp på Stibyberget för en idrottslektion och läraren ställde hela min klass, och vi var nästan trettio stycken, varpå han bad oss ställa oss i riktningen söder.
En kille i klassen ställde sig och en annan gick mot det motsatta hållet.
Jag hade ingen aning så jag gick med den som de flesta gick till.
Det slutade med att den ene killen stod själv och alla andra på det andra hållet.
Killen som stod själv stod rätt.
Vi fick en utskällning över vilka mesiga människor vi var som inte klarade att stå upp för vad vi trodde. Jag gick på mellanstadiet och fick mig en ordentlig tankeställare.
Det finns väl en anledning att jag minns det.
Jag bestämde mig för att aldrig någonsin mer gissa.
Jag tänkte läsa på och visste jag inte skulle jag inte heller låtsas som om jag gjorde det.

Metrologerna påstår att spanjorerna önskar att de var i Sverige.
Tillåt mig skratta.
Under alla de år och somrar jag spenderat tid i Spanien har jag en enda gång varit med om att det varit "för" varmt. Det var en sommar då det kom en värmebölja och minns jag rätt var det uppe i nästan fyrtio grader i skuggan.
Det var varmt.
Annars är jag en soldyrkare.
Jag brukar säga att jag är född fel för jag skulle varit född i inre Afrika.
Jag älskar värmen och fryser nästan alltid.
Jag blir solbränd direkt och vallonblodet i släkten syns direkt trots att jag annars är rätt ljus.
Jag blir mörkbrun direkt och jag har under mina vuxna år i princip aldrig smörjt mig.
Det behövs helt enkelt inte.

Människor är så rädda för vädret och i Sverige är det alltid huvudnyheten när inget annat finns att rapportera. VÄDRET!
Värmebölja över Europa och spanjorerna längtar till Sverige.
Sverige - strax över tjugo grader, halvkyliga kvällar och risk för regn, med undantag för några dagar.
Trots det eldningsförbud och bevattningsförbud.
I Spanien, med över trettio grader, finns det inget bevattningsförbud.
Det finns inte heller något eldningsförbud trots högtrycket.
Tvärtom firas San Juan, vår midsommar, i flera dagar och traditionellt gör man det som vi firar Valborg. De eldar på stränderna och mitt inne i stan.
De tänder fyr på flera meter höga pappersföremål och drar dem genom stan tillsammans med brandkåren som går efter och spolar.
Så löser de sina problem.

Den stora frågan blir då om det är de som har problem eller vi.
Min uppfattning är klar.
Jag älskar Sverige men ibland känns det som om vi har det för bra när det ständigt ska göras nyheter av det som inte är det. Annars skriver vi om andra länders väder.

Media, ni vet att det finns barn som svälter ihjäl?
Människor dör på grund av organbristen.
Skriv om något meningsfullt istället.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-s-meteorolog-om-vadret-i-europa-och-sverige