lördag 1 juni 2019

Förkastligt.

En människa - en kropp.
Bryter du ett ben så åker du till sjukhuset.
Slår du ut en tand åker du till tandläkaren.
Skillnaden är dock stor.
Benet kostar någon hundralapp för den enskilde att laga.
Den utslagna tanden kan istället bli en riktigt kostsam historia.
svt.se

För mig är det helt förkastligt att det görs skillnad på vad som är skadat.
Tänderna sitter väl på kroppen!?
Skadar du halsen, näsan, öronen, ögonen.. allt ingår.
Men, inte tänderna.

Detta visar tydligt på hur de som styrde i grunden tänkte.
Tandvårdsreformen är nämligen gammal i Sverige och borgerligheten kan inte beskyllas för detta.
Jag förstår att tanken säkert har varit god när man bestämde sig för att undanta tänderna från sjukvården men jag förstår det inte.

Någonstans måste varje enskild individ ta ansvar för sina egna tänder.
Självklart.
Väljer du att inte borsta, äta mycket socker etc.
Det kanske skulle känts lite.

Men, samtidigt, så görs det ingen skillnad inom vården på den som röker eller inte.
Den som äter sig överviktig eller inte.
De personerna får samma vård.
Varför ska man då göra skillnad gällande tandstatus?
För mig är det konstigt och fel.

Sverige har haft råd att betala massvis för alla nya individer i Sverige.
Vi har en Eu-avgift så du sätter i halsen.
Det går inte att påstå att vi inte har råd utan det handlar om prioriteringar.
Om jag hade bestämt så hade jag prioriterat annorlunda.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-sajt-ska-jamfora-tandvardspriser-projektet-forsenat-ett-halvar