tisdag 18 juni 2019

En invasion i Sverige.

I år har de försökt att få bort dem men de envisas med att hänga sig kvar.
De tar sig till ett nytt område, etablerar sig och lever sedan på alla andra.
Sverige har många invasiva arter..
svt.se

Lupiner, parkslide och jättebalsamin.
Två av Sverige stora bekymmer inom växtvärlden.
Jag har alltid älskat allt med trädgård och har arbetat under flera år som florist.
Jag är långt ifrån ett proffs men kan en hel del baserat på mitt enorma intresse.
Det finns dock två växter som aldrig har överlevt.

Jag har åtskilliga gånger försökt plantera in både parkslide och lupiner i min trädgård men de envisas med att dö varje gång. Jag har fått köra och leta upp det jag vill ha.
Grävt upp det och sedan planterat efter konstens alla regler.
De dör.

Sedan säger media att det är invasiva arter som tar över i Sverige.
Hos mig dör de.
Jag vet inte vad jag gör fel när de växter som räknas som Sverige problem, vägrar att överleva hos mig. Jag älskar lupiner för att de är så otroligt fina och har en sådan färgprakt om man hittar en äng med alla.
Parkslide är väldigt dekorativa och har en fantastisk grön färg.
Jättebalsamin har en sådan otrolig doft att de inte går att motstå.
De överlevde faktiskt i trädgården men jag fick ta bort dem då de spred sig för mycket.. någonstans har de alltså rätt. Jag ser dock inte det stora bekymret iallafall.

Som jag ser det bör naturen få ha sin gång.
Invasiva arter, ok.
Människan var också det.
Det finns djur som räknas dit men någonstans måste man lita på Darwins teori.
Den starke överlever. Om det då betyder att enbart vissa arter eller djur ska finnas kvar kanske det är så vi ska se på det. Saker förändras.
Att göra konstgjord andning på något som kommer sprida sig oavsett, det är för mig meningslöst. Se naturens gång istället och låt den vara.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7237602
Nu startar kampen mot lupinerna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Invasiva_arter