onsdag 12 juni 2019

När det är på riktigt.

Hot, våld och misshandel.
Många är de som bara reagerar när någon annan ser det.
Jag har aldrig stött på någon som inte tycker att det är fel men desto fler som aldrig skulle göra något.
Det är nämligen alltid lättare att tycka rätt, alltså att anse att våld är fel, men det är desto svårare att stå för det när det blir verklighet.
svt.se

Kvinnan i artikeln anmälde att hon blev misshandlad av mannen hon levde med.
Inget hände.
Flera år senare spelar hon in när han slår sönder henne.
Hon går därefter till polisen med inspelningen men då mannen inte talar svenska gör man ingenting. Ingen kunde översätta vad som sades och han gick fri.
Samtidigt säger man att Sverige är ett bra land.

Jag älskar Sverige.
Vissa utvalda delar av Sverige.
Detta gillar jag absolut inte för jag anser att det är en total katastrof att detta inte har utretts.
Polisen skyller på mänsklig faktor och överbelastning.
Jo, överbelastning tror jag med på.
Min övertygelse, trots många människors påstådda motsats, är att brotten i Sverige har blivit betydligt fler. Att ens nämna vems fel det är kan vara farligt.
Jag har min uppfattning väldigt klar.

Allt handlar även om hur man läser statistik.
Det är lätt att påstå att det ser bra ut men när man då ser tillbaka är det väldigt tydligt att statistiken kan skrivas så den passar det egna syftet. Bara härom dagen kom man fram till att detta var fel i Stockholm där polisen inte hade räknat in våldtäkter i brottsstatistiken.
Siffrorna ser lite annorlunda ut därefter..

Denna kvinna har gjort allt för att få hjälp.
Gjort allt rätt.
Trots det så blir hon ett offer flera gånger om.
Om då inte en kvinna som är utsatt kan få hjälp trots att hon har gjort allt rätt, hur ska någon annan då kunna få hjälp?
Media bryr sig i princip inte.
Det är ju bara en vanlig medborgare som har blivit misshandlad av sin man.
Kan man skriva om det?
Glöm inte de pressetiska reglerna.. hon behöver lägga ut en bild så kanske någon intresserar sig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hon-anmalde-misshandel-trots-en-ljudinspelning-med-vald-sa-lades-forundersokningen-ner