torsdag 13 juni 2019

Föräldrakontrakt.

Kränkt, mer kränkt, mest kränkt.
Linjen är hårfin.
Trampa över så kommer du få känna av att du lever.
Detta är en fråga som för mig är självklar.
Jag är dessutom helt övertygad om att de absolut flesta anser likadant.
svt.se

Malmö har infört föräldrakontrakt.
En av punkterna som föräldrarna anses göra är:
"Du ansvarar för att ditt barn kommer i tid till skolan, är utvilad och har ätit frukost".
Jag kan läsa den meningen flera gånger och inte förstå vad problemet är.
Är det jobbigt att barnen ska komma i tid?
Utvilad?
Eller att de ska ha ätit frukost?

Kritiken handlar om följande:
Ska fritids fortfarande servera frukost?
Hur ska barn med sömnsvårigheter vara utvilade?
Jag blir trött.

Frågorna kommer från en märklig samling; miljöpartiet, vänstern, centern, moderaterna och Sverigedemokraterna. Jag kan påpeka att dessa partiers representanter visar på en stark okunskap och feghet i detta. Tyvärr är det så att "alla har gått i skolan" och därmed anser sig själv vara den största måttstocken.
Om ditt barn går på fritids så går det ju där för att föräldrarna arbetar.
Börjar föräldrarna tidigt gör barnet det med.
Därmed innebär det att fritids kommer erbjuda frukost.
Vad är krångligt där!?

Jag anser att Malmö kommun gör helt rätt och jag förstår inte dilemmat i texten.
Ett barn med sömnsvårigheter?
Det var bland det tramsigaste jag läst.
Då ska man definiera sömnsvårigheter.
Trötthet på grund av bristande regler i hemmet gällande datorer, mobiler etc är inte skolans fel. Ryck kabeln till nätet om barnen inte förstår!
För mig handlar det om en bristande föräldraförmåga och jag tänker att ett sådant här kontrakt kan vara en del i att se när det finns problem även om det inte kan vara bindande på något större sätt.

Att vara lärare till en elev som kommer hungrig och trött till skolan är inte lätt.
Rent krasst är det onödigt att de kommer för de barnen kan inte koncentrera sig.
Om du är förälder och inte klarar av den normala rutinen för dina barn, då kanske du behöver hjälp.
För femtio år sedan skulle detta inte ens ha blivit en diskussion i skolan men idag är det.
Skolans uppgift är att lära ut kunskap, inte att vara extradadda åt föräldrar som inte klarar av att vara just föräldrar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/beslut-om-foraldrakontrakt-i-malmo-rivs-upp