måndag 24 juni 2019

För tio minuter i rampljuset.

Journalistik.
På Stockholms universitets sida för den som vill studera till journalist står det att det första året används för att källkritiskt granska och gestalta material.
Detta görs alltså det första året på utbildningen till journalist.
De som då arbetar som journalister måste ha detta kunnande.
Föga förvånande om man läser de tidningar som finns.
svt.se

Jag ska inte hänga all media för det finns de som är bra.
Vissa sticker ut för att de faktiskt lyssnar och skriver vad som sägs.
Tyvärr är det desto fler som gör tvärtom.

Martin Timell gjorde sig ett namn.
Han har ett ovanligt namn som är lätt att minnas och som kändis från tv är det svårt att gömma sig när journalister väljer att bränna dig. En kvinna anklagar honom.
Jag lägger mig inte i vad som har hänt eller om det är sant och har aldrig gjort.
Att det har gått tio år borde dock per automatik göra det ointressant.
Hade Timell varit en kvinna för några hundra år sedan hade han varit död.
Han hade bränts på ett bål och trots att ingen idag anser att det som skedde då var rätt, så accepterar man den makt media har till att totalt korsfästa någon.

Timell vill nu ha betalt för de år han hade kontrakt.
Självklart ska han ha de pengarna om någon frågar mig.
Han kommer aldrig någonsin mer kunna arbeta någonstans utan att någon ska kommentera vad som hände. Han kan aldrig mer visa sig någonstans utan att det finns de som tittar.
Som ifrågasätter.

Jag hoppas att han har riktiga vänner runt sig som stöttar för enligt mig har han rätten helt på sin sida. Om någon nu känner sig så kränkt eller påhoppad av någon så förväntar jag mig att man anmäler det inom de närmsta dagarna. Trovärdigheten försvinner liksom när man väntar i tio år innan man tar beslutet att göra det. Speciellt när personen man ska anmäla då har hunnit bli känd och man räknar med att dra in lite pengar på det.

Vad tjänade då media på detta?
De sålde såklart sina upplagor.
De ställs dock aldrig till svars för vad de har gjort.
De hänvisar till att uthängningen var för allmänhetens intresse.
Varför ska hela världen veta vad någon blir anklagad för?
I min värld är det nämligen ok att hänga ut dem som har blivit dömda för ett brott men inte dem som anklagas. Tyvärr har media blivit bödeln som hugger huvudet av, bränner eller arkebuserar någon.
De gör det dessutom utan den minsta konsekvens.
De väljer fritt vilka som ska fällas och vilka som ska frias.
Makten som prästen, läraren eller kungen hade förr, den har nu media och det är för mig totalt skrämmande.

Lycka till Timell!

https://www.svt.se/kultur/martin-timell-kraver-10-miljoner-kronor-av-tv4