torsdag 6 juni 2019

Sverige, Sverige..

Jag älskar mitt Sverige.
Varenda liten millimeter av detta land och det är jag stolt över.
Stolt över att vara svensk.
svt.se

Jag önskar dock ofta att vi aldrig förlorade striden 1658.
Att vi hade fortsatt att kriga så att jag kunde vaknat och hört mumlandet från mina danska vänner.
Freden i Roskilde blev avgörandet över att jag och de mina då, fick fly.
Vi ville inte bli svenskar.

Den 6 juni 1523 kröntes Vasa till kung i Sverige.
Han var alltså aldrig vår kung men ändå så firar vi i syd det nederlag det innebar för oss.
Vår nationaldag bygger på vad Stockholm, åter igen, anser vara det rätta.
Få människor älskar historia som jag och hade några fler varit insatta så hade de sett det absurda i att vi bara helt enkelt accepterade vad som sades.

Nej, jag menar inte att vi ska starta ett nytt krig för att återigen stå för Danmarks tänk men jag anser att vi ska fundera lite på vår historia. Vi kunde även sluta sätta oss på höga hästar och tro att vi är bättre än alla andra. Vår historia är inte bra.

Sverige har många fördelar men även nackdelar.
Bilden ovan är fantastisk mysig och visar en midsommar.
Ölen får däremot INTE säljas.
Bilden kan nämligen göra att fler vill köpa denna dryck  - paragrafryttare.
Det finns alltid någon som kan bli stött, kränkt eller ledsen över något och då har det blivit som landets heliga rätt att skydda människor.
Allt ska bakas in i en sidenomfamning och presenteras gulligt.

Jag önskar att vårt nationaldagsfirande var mer som Norges.
Heja Norge!

Grattis Sverige på din dag!
Jag hoppas alla firar den ordentligt men inte glömmer den historia som finns bakom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/oletikett-stoppas-kanns-godtyckligt