tisdag 11 juni 2019

Väldigt tryggt.

Vårt land har aldrig varit tryggare.
Samtidigt är det fortfarande tabu att kritisera någonting annat än det som enligt media är etiskt rätt.
Kritisera bilismen, flyget och gärna lite metoo men annars så nej.
Igår gjorde jag ett utdrag på de senaste nyheterna på SVT.
Det brukar vara ungefär det sista dygnet och det som fanns med var:
svt.se

  • Explosionen i Linköping.
  • Domen efter ett beställningsmord.
  • Tågvärd misshandlades av resenärer.
  • Man skjuten i Malmö av polisen.
  • Polisen skapar särskild grupp för våldtäkter.

Jag börjar med att ge svensk polis en eloge som jobbar i vårt trygga land.
Det måste vara tryggt både för dem och deras familjer när vårt samhälle är så lugnt och tryggt.

Det som är punktat är de stora nyheterna.
Det betyder att det även finns en mängd med "mindre viktiga" brott som inte tas upp.
Man ska ha i åtanke att rent statistiskt, redan innan invandringen, så räknas Sverige som ett av de länder i världen som är farliga.
Vi har en statsminister som blev mördad och där det inte har blivit uppklarat.
Vi hr även en utrikesminister som har blivit mördad.
Tänk det i ett annat land..

Nyamko försökte bryta loss frågan lite häromdagen men fick backa.
Min uppfattning till många av händelserna, till vad som är grunden till dem, är droger.
Jag har varit en påhejare av Portugals modell under flera år och anser att deras modell hade stoppat detta.

Samtidigt så skyddas brottslingar in i det sista.
Som barn stod jag och tittade på affischerna på Spaniens flygplatser.
Stora planscher med bilder på kända sexualförbrytare och pedofiler i området.
Idag hade det aldrig fått ske.
Det hade säkert kränkt någon.
Jag anser att den som har begått ett brott och har avtjänat sitt straff ska vara fri men samtidigt så anser jag att pedofili är en annan typ av brott. Det är värre när det är med barn och deras ansikten skulle de kunna fått sätta upp överallt.
Bara det skyddar barnen.

Våldtäkter, skjutningar och sprängningar.
Med risk för att mitt minne är en katastrof och att jag förskönar något så har jag inget minne av att det var såhär när jag var liten. Det hände att några rök ihop och slogs men det var snabbt över.
Det förekom säkert några bekymmer men inte såhär.
Ändå, trots allt detta, så finns det de som påstår att Sverige är ett tryggt land.
Jag kan bara konstatera att jag inte håller med.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/se-fore-och-efter-explosionen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/dom-efter-bestallningsmord-i-guldheden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/tagvard-misshandlad-av-tva-resenarer
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/polisen-i-stockholm-skapar-sarskild-grupp-for-valdtaktsutredningar-vi-kan-gora-battre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hotfull-man-skjuten-av-polis-inne-pa-malmo-c