söndag 2 juni 2019

Mer naket?

Forskning måste vara intressant när det ständigt skapar nya rön.
Tydligen är det inte så farligt att flyga.
Det är värre att köpa kläder.
Ska Greta gå naken då framöver?
svt.se

Det visar sig entydigt att det som är värst är tillverkningen av kläder.
Om de är ekologiska eller inte spelar ingen roll utan det är faktumet att de har gjorts som förstör. Artikeln säger med att det bästa du kan göra är att bara köpa second hand och ta cykeln dit.
Inte ens båttrafiken är ok.
Faktumet kläder är värre än både flyg och sjöfart.
Faktum är att kläder enskilt är värre än både flyg och sjötrafik tillsammans.
Samtidigt visar studier att bilen är lika hemsk som flyget.
Hur ska ni göra nu?

Människor verkar ha drabbats av någon form av ångest över klimatet men för mig handlar det om ren okunskap. Den som är intresserad av naturvetenskap vet att vi är på väg mot en istid och att graderna alltid stiger innan dess.
För den som inte har koll kan jag berätta att det kommer istider ständigt.
Det är inte så att det skiftar vart tusende år och det betyder inte att hela jorden är täckt.
En istid kännetecknas av att stora delar av jorden är is och snötäckt och det sker med en tidsperiod på cirka 100 000 år. Vi är på väg mot en sådan period och den som tror att värmen nu är katastrofal ska veta att vi under stenåldern hade medelhavsvärme i Sverige.
I de delar som inte var snötäckta.
Det har alltså varit såhär tidigare.

Om de ungdomar som nu har klimatångest hade gått i skolan hade de kunnat lära sig detta.
De hade kanske fått någon form av perspektiv på den hysteri som råder i media.
Jag är inte rädd för miljön.
Inte det minsta.
Och, om jag nu skulle vara rädd, så är jag inte det för det liv vi lever i Sverige.
Sverige är nämligen extremt duktiga på att ta hand om miljön.
Faran är väldigt många andra länder.

Jag flyger inte så jag kan inte anklagas för något i den genren.
Jag kör dock bil och jag vägrar skämmas för det.
Klimatångesten kan vara till dem som bor i någon större stad och röstar på miljöpartiet.
Det kunde dock varit intressant att träffa alla dem som framöver ska bli nudister för klimatets skull..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-kladindustrin-slapper-ut-mer-vaxthusgaser-an-flygen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/greta-thunberg-tar-sabbatsar-inleds-i-usa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/naturvardsverkets-nya-berakning-flyget-lika-stor-klimatbov-som-personbilar