tisdag 4 juni 2019

För de rika.

Sveriges styrande partier sätter nu ner foten och vill införa en flygskatt som ska vara rättvis.
Vad som är rättvist går självfallet att diskutera.
För mig som inte flyger är det helt ok att skatten på flygen femdubblas men jag tycker inte det är ok.
Jag anser nämligen att det är fel väg att gå.
Forskningen är dessutom tudelad i området.
svt.se

Två vuxna och två barn.
En "normal" familj.
Den extra kostnaden i skatt skulle bli cirka 35 000 kronor.
Utöver flygbiljetterna.
Samtidigt berättar ekonomerna att den svaga kronan kommer göra att klyftorna i Sverige ökar.
Vi tackar alla partier som verkligen tänker till.

För mig är det fel när det går mode i vissa saker.
Miljön är enligt mig en av dessa saker.
Jag skrev härom dagen om att de nya rönen säger att kläder är den största boven till miljöutsläpp.
Kläder är enskilt värre än flyg och båttrafiken tillsammans.
Ska alla då bli nudister?
Nej, det är inte lösningen enligt mig.
Lösningen är skolgång och forskning.

Tänk att alla Sveriges invånare enbart var i Sverige.
Skulle miljön bli bättre?
Om vi alla köpte ty, sydde kläder själv och odlade vår egen mat.
Skulle vårt land bli bättre?
Vi hade helt klart gjort en återgång i tiden men jag tror inte att det hade blivit bättre.
Jag tror att vi hade backat och för bekymren framför oss.

Vill man då fundera på vad man ska göra med miljön så måste man öppna ögonen och se att inga partier eller enskilda individer kan förändra världen.
Vi i de länder som har kommit långt måste förändra för dem som inte har kommit dit hän.
Och hur gör vi då det?
Jo, genom att tvinga länder som vi köper varor av, att erbjuda anställdas barn skolgång.
Kunskap är makt och det enda sättet att förändra något i grunden.
Lär den nya generationen hur de ska tänka och hjälp dem på traven.
Detta istället för att låta en tjej åka runt världen och prata med de stora herrarna som egentligen inte bryr sig. Vi måste bry oss på riktigt.

Inget blir bättre av att Sverige inför flygskatt när resten av världen inte ser problemet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/8-900-kronor-i-skatt-pa-thailandsresa
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sparekonom-svag-krona-riskerar-att-oka-klyftorna
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-nya-tuffa-budskap-svenskarna-maste-flyga-mindre