tisdag 19 maj 2020

Bröd och skådespel åt folket.

Jag tror på individen och att varje enskild person själv kan bilda sig en uppfattning.
Jag vet dock av ren erfarenhet att många bara läser ingressen och sedan tar det för självklart vilket ställer till problem i bland annat mina texter, då jag många gånger skriver med ironi.
Jag har till och med fått hem handskrivna brev som totalt missförstått det budskap jag vill få ut.

Juvenalis myntade orden om bröd och skådespel, men som jag ser det är det media som har tagit över den stafettpinnen. Så länge jag kan minnas har jag nämligen varit väldigt kritisk till det som sker i vårt land. Demokratin styr inte för mest makt, det har media.
Media kan ta sig rätten att avrätta någon och gör det då med omedelbar verkan.
Någons liv kan förpassas till spillror under loppet av några timmar.
svt.se

När Timell hängdes ut blev jag väldigt upprörd.
Vi har ett rättssystem som ska skydda den som inte är dömd för ett brott och det tror jag på. Det systemet ska självklart gälla precis alla människor.
Samma sekund någon är dömd anser jag dock att deras ansikten kan pynta varenda lyktstolpe.
Det gäller speciellt vid brott som rör barn.

Problemet blir att den mediala bödeln skyddar ansiktet på den som halshugger sin flickvän, gruppvåldtar eller misshandlar kvinnor. De skyddar dem och låter de högljudda människorna försvara dem öppet, medan misstag och dumheter används för att sänka den de kan.
Tänk att vi har en känd svensk journalist som fick det stora journalistpriset för att ha hackat människors mailadresser och sedan hängt ut ägarna till dem som rasister eller "troll"!
Att uppgifterna tagits fram på ett olagligt sätt, det brydde ingen av de lika sig om att skriva.

Bröd och skådespel.
Det började med metoo. Därefter kom klimathotet och allas Greta.
Nu handlar allt om corona MEN.. lite annan information kan slinka igenom.
Någon har köpt sex!
Så fruktansvärt hemskt..
Någon högg huvudet av sin flickvän!
Ingen bryr sig..
Tänk, ett moderat kommunalråd är nu dömd för våldtäkt och andra hemskheter men partiet låter honom vara medlem. Han la ju inte ut någon skämtbild så det är ju klart att han ska vara kvar!

2017 sänkte media Martin Timell genom att såga av honom fotknölarna.
Jag känner varken honom, Virtanen eller Kronér men samtliga fick bli ansikte för att metoo rullade in i Sverige. Jag protesterade från dag ett och blev uthängd för det.
Jag trodde inte på kvinnans rätt och jag vägrade kalla mig för feminist!
De flesta politiker tycker nämligen att det är lättast att följa med den hatvåg som kommer.
Istället för att tänka själv och ifrågasätta så är man som råttorna i Hameln och bara dansar med.
Jag är fortfarande inte feminist för jag tror på alla människors lika värde.
Jag var dock inget alls värd när jag inte surfade på hatvågen som så många hejade fram.

Timell fick hela sitt liv förstört för något han i efterhand inte har blivit dömd för.
Alla hans uppdrag och jobb försvann på en dag.
Hans familj fick fly utomlands.
Nu stämmer han dem allihop och jag hoppas att han vinner detta för någonstans måste någon sätta ner foten. Vi hade en svensk man som tog livet av sig efter en uthängning i media.
Kändes det bra då?

För mig är det totalt obegripligt hur man som journalist kan välja att göra så mot andra människor.
Media ska inte vara lagen och den som inte är dömd ska inte heller hängas ut.
Stå på dig Timell!

https://www.svt.se/kultur/martin-timell-stammer-expressen-for-fortal