torsdag 21 maj 2020

När man inte har förstått..

Nu kommer jag låta som en kommunist men jag tar det.
Jag brukar säga att min själ är röd men att mitt väsen är blått.

Någonstans måste man fundera över varför man har lagar, för det måste vara så att tanken är att de ska hjälpa eller skydda på något sätt. Tanken måste ju vara att de ska vara effektiva.
Samma tänk gäller med skatter, och min uppfattning är att det inte fungerar.

Plastpåseskatt. Sjukt tramsigt med tanke på att det inte är Sverige som är problemet. Tror någon på allvar att den kommer försvinna igen?
Kommer det i slutänden göra att det köps färre påsar?
Kanske, men det påverkar inte miljön.
svt.se

Ju mer du arbetar desto mer måste du skatta.
Nog det dummaste som finns för vad händer?
Den som kan plockar förmåner istället för den magiska gränsen försöker alla undvika att gå över. Jag hamnade själv ovan den förra året, vilket innebar att jag fick ut mindre i lön för att jag jobbade mer. Hmm.. Verkligen ett incitament för att arbeta.

Bensinskatt. Har någon slutat köra på grund av priset?
Du kanske funderar en extra gång men på landet har vi inget val.
Titta i norra Sverige och förklara för dem att de ska ta pendeln..

Fortkörning. Då tvingar regeringen polisen att stå och ta fortkörare tills de har tagit ett visst antal... varför? Inte handlar det om trafiksäkerhet iallafall för då hade de alltid stått på trettiosträckor utanför skolor och inte gömt sig på en bro ovanför en motorväg.

Mord. Hjälper straffen?
Skjutningar?
Våldtäkter?
Nix. Det händer ändå.

Så det där med förbud, ja, vi ska ha dem men då måste man ju först fånga förövaren.
Nu vill regeringen införa fängelsestraff på att köpa sex.
Vad tror de kommer att hända?
Min uppfattning är att kvinnorna kommer bli än mer utsatta för att de ska gömmas undan desto mer. Så för vem ska fängelsestraffet på sexköp hjälpa?
Det är inte kvinnorna utan det är den skenheliga debatten som går för tillfället, så rider regeringen på den för de tror att de blir populära.
Vill ni hjälpa de utsatta kvinnorna?
Tänk då om.
Att straffa de män som köper sex med ett fängelsestraff kommer inte hjälpa någonting.
För tänk på det och jämför.
Det är förbjudet att ha sex med minderåriga men ändå läser vi rubriker med förskolebarn som blivit utsatta för en pedofil. Det är förbjudet att våldta och att mörda men dessa går fria.

Så..
Innan regeringen bestämmer sig för att införa en till lag som bara slår in öppna dörrar, kanske ni kan börja med att upprätthålla de lagar som redan finns!?
Jag vill inte ha pedofiler, våldtäktsmän eller mördare fritt i vårt samhälle.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-forslag-sexkop-ska-ge-fangelsestraff