lördag 2 maj 2020

Dags för skilsmässa..

Isolering visar verkligen hur det egentligen står till och det förutspås nu att coronakrisen kommer leda till två saker: Skilsmässor och barn.
Barn från dem som tillsammans sitter i isolering, och skilsmässa från dem som tvingas leva ihop.
Det är inte lätt det där med tvåsamhet.
Tack Sofi!

För många år sedan jobbade jag med en helt underbar person som rakt ut sa att om dennes respektive skulle börja arbeta dagtid precis som min kollega, då hade de skilt sig.
Enligt min kollega fanns det nämligen inget bättre än den andre hälftens skiftgång.
Jag förstår henne.
Jag är en ensamvarg som älskar att göra mitt och jag har alltid varit sådan.
Det betyder inte att jag inte trivs med det jag har, utan att jag även vill ha tid till mitt.
Det är jätteviktigt.
När nattskiften går igång tar jag barnen med mig och flyttar till Hanö.
Maken får sova och vi slipper smyga rundor.
Det blir två flugor i en smäll!

För varje år som går märker man av hur mycket som händer och detta livet är kort vilket gör att jag njuter varenda minut. Arg som ett bi ibland, glad ibland och ständigt gråtandes.
Jag kan gråta för allt.
Jag slutade titta på nyheterna för flera år sedan för jag orkar inte med det negativa.

Sociala medier är fantastiska och bilden talar för sig. (Tack för den Sofi) Jag tror verkligen att det är så. Ju lyckligare du är, desto mer du är kär, älskar och betuttar i din andra hälft, desto värre är det bak kulisserna. Jag brukar ha Pinks Family Portrait som bild för detta.
"In a family portrait, we look pretty happy".
Precis så.
En period då man då måste leva ihop utan allt runtomkring, så rämnar världen.
När det inte går att fly till saker som kan hålla fasaden uppe, då går det inte.
Luftslott spricker alltid till slut.

"Min fru är den finaste som finns och jag älskar henne mest i världen. Puss och hjärtan".
"Min man är bäst! Hjärtan".
Bilder kan retuscheras och texter fixas.

I mitt hem är det ofta kaos.
Främst av den anledning att vi faktiskt är sju individer med helt olika tankar om vad som ska göras. Kaos blir det dock av att inte vara planerad och just att planera, det är jag bra på.
Jag har släppt på det mycket men för det mesta är jag otroligt långt före i planeringen jämfört med alla andra.
I mitt arbete är mitt huvud på höstterminen och vad som ska göras då.
Privat är allt klart fram tills jul.
Efter många om och men har jag även lärt mig att det viktigaste, det är ofta det som finns närmst.
Barnen. Jag skulle gett min själ för dem och de kommer alltid komma först i allt.

Om människor skiljer sig eller får barn.
Jobbigt eller roligt.
Jag tror i gemen att skilsmässor är en bra sak för det är inte bra för barn att leva med föräldrar som egentligen inte tål varandra. Skiljer de sig blir det förhoppningsvis lugnt och med lite känsla så kan det bli bra på ett annat håll.
Barn är alltid en bra sak om bara de vuxna sedan väljer att prioritera dem, istället för sig själv och sina egna önskningar.
Någonstans finns det en mening med allting.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/parterapeuten-esther-perel-forutspar-boom-i-bade-skilsmassor-och-graviditeter