lördag 9 maj 2020

Svär inte i kyrkan!

Om jag hade velat driva en popularitetstävling så hade jag inte skrivit om en hel del saker. Jag hade istället drivit populism med låtsasskydd, mer pengar till alla och självklart hejat på alla former av sport som utövas. Jag är medveten om att jag aldrig får dessa inbitna människor med mig men någonstans hoppas jag att alla kunde vara lite självkritiska och släppa på det där med vad man själv anser vara roligt.
svt.se

Sverige är i lockdown på vårt sätt.
Musikskolan får inte ha en till en-undervisning, där man kan sitta flera meter ifrån varandra. Biblioteken har stängts, för det brukar ju verkligen vara en sådan rusning där, och man propagerar för mer pengar till varenda företag fast att de samtidigt plockar ut vinster.
Skolor har stängt ner och undervisning bedrivs på distans.
Ingen tycker nog att det är märkligt.
Nederst är en lista på saker som har fått stänga all verksamhet.
Det är främst kulturevenemang såsom museum, konserter, festivaler, teater, filmer.. och så finns det ett spel som har lagts ner. Dreamhack. Kanske inte "spel" i den bemärkelsen som många tänker.
Alltså, människor som sitter i samma rum och spelar på en dator - som mycket väl kunde ha flyttat längre ifrån varandra eller haft skärmar och ändå genomfört det, stängs ner.

Samtidigt sparkas det boll.
Träningsmatcher och internmatcher.
Jo, du är utomhus men du springer, spottar, harklar dig och som barn måste ofta någon köra dig. När det då går upp för mig att detta fortsätter och startas upp nytt just nu, så blir jag bara förvånad.
Vad är det som är så fantastiskt att alla regler i Sverige gäller alla, utom dem som spelar fotboll?
Matcherna sker länsvis.
Det betyder att barnen i Sölvesborgs kommun kan ta sig till Karlskrona för att spela fotboll, och det är ok, men ett barn och en vuxen som träffats och spelar instrument ihop, med behörigt avstånd, får inte träffas.
Nu vet jag att även fotbollen har infört restriktioner men jag fokuserar mer på det faktum att det görs skillnad.

Släpp nu att det är just fotbollen jag kritiserar för den som vill sparka boll, gör det.
Jag kritiserar hela beteendet!
ALLA i Sverige ska stanna hemma, vara restriktiva, men inte de som sparkar boll?
Nu görs allt för att fotboll på högre ort ska få börja och i Spanien börjar man testa av spelarna för att se om de kan spela. Förstår man inte att testet är giltigt tills personen lämnar lokalen?
För strax efter kan de bli smittade.
Detta är då ett land som verkligen har stängt ner allting, men fotbollen får en glidbana in i sin verksamhet igen när det finns väldigt många andra människor vars arbete är livsviktigt.
Det är alltså inte bara ett beteende i Sverige, utan i världen, och jag förstår inte.

Tänk er att det var musik istället.
All sport ska läggas ner och stoppas, men människor som spelar musik är ok.
Linjer på festivalen gör att människor ändå kan komma dit.
Barnfestivalen ska genomföras!
Hade det varit ok?
Jag tror inte det.

Nu verkar det till och med som om vi som enskild familj inte får åka på semester utanför den egna regionen! Det är inte ok att lära sig simma då simskolan har stängt...
Så vad är det som gör att bollsparkande är godkänt!?
Ok, många lever för detta och är engagerade.
Jag förstår det.
Det är det inom musiken med. Inom mycket annat med, men nästan allt är nedstängt ändå.
Inom andra sporter och inom kulturen.
Jag vet att detta inte är något jag blir populär över, att jag svär i kyrkan, men jag förstår inte det unika.
Och för er som nu är så låsta till att just fotbollen är godkänd, släpp att det är fotbollen och se det som en del i det hela. Varför ska man göra skillnad på det ena eller det andra?

https://www.svt.se/sport/fotboll/barcelona-och-real-madrid-har-inlett-tester
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/pappans-kamp-vill-ha-antikroppstest-for-covid-19
https://www.svt.se/sport/fotboll/svenska-fotbollforbundet-tegnell-kommer-andra-sig-om-fotbollen
https://www.svt.se/sport/fotboll/tegnell-tonar-ner-motet-med-svff
https://www.svt.se/kultur/har-ar-alla-kulturevenemang-som-paverkats-av-colonalarm
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/psykolog-tvinga-inte-barn-till-aktiviteter
https://www.svt.se/nyheter/sommar-regioner