torsdag 14 maj 2020

Inte längre än två timmar..

Sommarrekommendationerna är här.
Du bör inte köra mer än 1,5 till 2 timmar bort i sommar och du bör då tänka på hur du beter dig.
Jag tror inte att jag är riktigt ensam om att fundera på vad det egentligen betyder.
Beroende på hur mycket jag gasar så kommer jag ju lite olika långt på två timmar..
Jag vet dock att jag med säkerhet inte kommer hela vägen till Stockholm, varpå de inte heller bör komma hit om de följer de regler som finns.

Vidare tänker jag att vårt svenska beteende inte precis är så välkomnande för virus.
Vi är väldigt återhållsamma och inte precis människor som hänger på varandra. Vårt folk är nog inte vidare kända för att uppfylla den sociala kvoten, även om det finns undantag.
För mig blir det att leva precis som vanligt.
Jag är väldigt hemmakär och älskar min hembygd.
Jag hade aldrig klagat om jag aldrig hade fått komma iväg någonstans.

Samtidigt som Sveriges regering säger två timmars resa, så öppnar Europa äntligen upp. Jag har sagt det en gång och skulle kunna upprepa det till oändligheten: Vi har gjort rätt.
Vårt svenska sätt räddar oss även på andra ställen och även om vi hade bilat runt i hela Europa, så hade jag varit totalt orädd för att det skulle hända något. Vem skulle det då drabba?
Vi sitter i en bil.
Vi stannar och tankar, äter något lätt, vilket ofta blir just snabbmat för att vi vill iväg igen.
Väl framme bor vi själv, handlar som om vi vore hemma och ligger på stranden. Vi gör inget speciellt utan bara är. När vi är på stranden så är det fortfarande bara vi för vår svenska kultur gör att vi helst lägger oss långt ifrån alla andra.
Jag är visserligen inte så svensk i mitt sätt men just plats för sig själv, det uppskattar jag även om jag kan prata med precis vem som helst.

Semesterrekommendationer?
Jag hoppas att verkligen alla väljer att se sin hembygd och sin hemmiljö. Det finns en bok som heter Upplev Sverige och den har nu även kommit i en ny uppdatering. Det finns massvis att göra!
Mitt hemlän Blekinge har hur mycket kyrkor, gravfält och hällristningar som helst att se. Naturupplevelser och historiska platser deluxe. För att inte tala om Skåne, eller sagobygden i Småland. Inte långt men väldigt mycket att se.

Mitt huvudtänk gäller dock fortfarande: Är du rädd för dig själv eller någon nära?
Håll dig hemma.
Vi övriga behöver få igång ruljansen i detta landet för att inte allting ska krascha.
Det blir en, sommar i Sverige..

https://www.svt.se/nyheter/linde-och-lofven-nya-inrikesrestriktioner
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-lander-i-europa-kan-oppna-for-turism