onsdag 28 augusti 2024

Alla barns lika värde?

Socialdemokraterna har nu lagt ett förslag som säger att friskolor ska få mindre betalt för de elever som väljer att gå hos dem. För mig är detta helt fel väg att gå då jag tror på människans valfrihet och rätt att ta sina egna beslut.

I Sverige är alla tvingade att gå i skolan då vi har just skolplikt.
Majoriteten av alla barn går på dagis eller förskola.
Det innebär att barn ska spendera väldigt mycket tid i skolan och för mig är det då nummer ett att de ska få ha chansen att välja själv kring detta. Trivs de inte i den kommunala skolan?
Då är det väldigt bra att det finns ett alternativ.
Det kommunala dagiset?
Det ska finnas alternativ.

I dag ser det ut som så att en elev har en skolpeng.
Den pengen följer eleven till den skola som den går i.
Socialdemokraterna anser nu att den pengen ska vara lägre om eleven väljer att gå i en friskola.
Helt fel tänk om någon frågar mig.

Varför får friskolor pengar över?
Troligtvis för att de kan förhandla och se över sina lokaler och sina avtal på ett helt annat sätt än vad man kan göra inom den kommunala sektorn. Jag som själv jobbar i den kommunala delen vet att skolans pengar delas upp på år. Vi får utöver det bara handla på vissa ställen för att det finns avtal.
Avtal som många gånger är riktigt dyra för oss som är lågt från makten.
Det är ett hån när jag måste beställa en bok, ett instrument eller en penna från ett visst företag trots att jag kan spara in halva priset genom att handla någon annanstans.
Där försvinner mycket pengar.
I december ska dessutom alla pengar ta slut för annars riskerar man att få en minskad budget nästa år. Hela systemet är fel och borde egentligen fungera som en privat ekonomi.

Om jag handlar upp alla mina pengar en månad så kan jag inte i nästa säga till Eon att min semesterkassa tyvärr blev för stor månaden innan. De bryr sig inte.
Så bör även andras pengar fungerar fast att de kommer in via skatten.

Så är det då friskolorna som ska minska sin budget?
Nej, jag anser att systemen för de kommunala skolorna ska ses över istället.
Se över alla avhandlingar och gör om hela det systemet.
Det gynnar bara enskilda företag och det är ett hån att jag måste köpa en pall för fyrhundra kronor när jag kan hitta samma på IKEA för långt under hundralappen.
Skyll inte på kvalitet, för det stämmer inte alls.

Tänk om och gör rätt!