fredag 9 augusti 2024

Vem är du, vem är jag?

Jag tror att alla människor är olika.
Vi har alla olika intressen, syn på saker och ser på omvärlden ur olika perspektiv. De perspektiven färgar också hur man möter andra individer och deras syn på olika saker.

Vem är jag?
Jag har beskrivits som naiv, bombastisk, glad, positiv, tjatig, arg, sur, pratig, lycklig, jobbig, envis.. listan kan göras lång. Beskrivningen av vem jag är som person kan göras lång men ser olika ut beroende på vem som skriver den. Jag är jag.

Frågar ni mig så är jag nog envis. 
Jag har en inneboende rastlöshet som gör att min uppfattning är att alla andra är långsamma. Jag tycker inte om långsamt. Adhd har den effekten. Jag kan inte bara se en film utan gör då allt annat samtidigt. Jag kan inte bara jobba och sedan inte göra någonting. Det måste hända någonting!
Jag har i detta väldigt mycket åsikter om allting och har denna blogg för att pysa ut lite av alla de tankar jag har i mig. Ett sätt att ventilera och få ro för mig själv.

Det jag skriver här är alltså min syn på saker, men det är ingen allmän sanning. Det är min uppfattning.
Den är rätt för mig, men behöver inte vara det för dig.
Jag märker att det med jämna mellanrum är människor som läser för att sedan sätta in sitt eget perspektiv på det de läser. För mig är det ok, men det man då ska förstå är att någon tolkar en del av allt jag har skrivit, för att sedan göra en ny sanning.
Läsförståelsen är helt enkelt inte på topp utan inlägg vinklas och kidnappas i personens eget perspektiv.
Det är då inte längre min åsikt för den finns här.

För att jag ska kunna visa vad jag reflekterar över så lägger jag alltid in länkar till det jag har skrivit om. Dessa länkar finns nederst i alla inlägg.
Varje dag läser jag igenom SVT, TV4, Aftonbladet, Sveriges radios nyheter, ABC News, BBC, CNN och Al Jazeera. I vissa fall ser jag även enskilda, något större, kanaler och läser sidor med alternativ information. För mig är det viktigt att se alla sidor och delar. 
De olika kanalerna har olika styrkor och svagheter men tillsammans ger de en samlad bild.
Jag ser inte kanaler som svarta eller vita och skulle aldrig bygga vad jag tänker på en informationskälla.
Jag är en samhällsnörd, men en bred sådan.
För mig är det viktigt att uppdatera mig men som alla andra människor så sorterar jag såklart vad jag läser. Både EM och OS har nästan gått förbi helt obemärkt.

Den första bilden föreställer två män som läser en skylt.
Skylten berättar att de har upptäckt byggfusk på Astrid Lindgrens sjukhus. Den ene mannen kommenterar då till den andra; ”jävla kärring”.
Han har alltså inte förstått någonting. 
Astrid Lindgren har inte med byggfusket att göra, men precis så väljer många att tolka både vad jag skriver och vad de ser i sociala medier.
De lägger en egen verklighet som jag inte beskriver och när man tar information på det sättet så blir det oerhört fel. Vi ser det hos huliganerna i Storbritannien, i olika extrema kretsar och hos människor som enbart väljer ett medie för att bilda sin uppfattning.

Astrid Lindgren har inte byggt fel.
Läs inte in saker som inte står i texten utan förstå att världen kan se olika ut för olika individer och det enda sättet att försöka se alla perspektiv, det är att kolla från alla vinklar. På denna blogg visar jag hur jag tolkar all den information jag får in och då beskriver jag min ståndpunkt i allt från himmel till jord.
Går man in i bloggen och tar en mening eller något ord ur sitt sammanhang, då får vi bilden överst.
En jävla kärring.