tisdag 6 augusti 2024

Sann demokrati!

En kille som jag aldrig hade hört talas om har enligt mig gjort något som garanterat sätter skräck i många politiker. Killen är från Cypern och kallas för Fidias. Han är en känd youtuber som verkligen har gett demokrati ett nytt ansikte.
Han fick inte bara upp Cyperns deltagande i EU-valet utan lyckades också själv röstas in.
I valet av ordförande i EU, så lät han helt enkelt sina följare besluta vad han skulle rösta.
Med över 2,5 miljoner följare som röstar kan man verkligen kalla detta för direktdemokrati.

Killen är oberoende och partilös.
Han sitter där för den han är och enligt mig så måste detta vara den ultimata demokratin där väljarna får se allt som görs och kan känna sig delaktiga.

I EU sitter över 700 valda personer.
Dessa har en månadslön på en bra bit över 100 000 kronor i månaden. Det sägs nämligen att demokrati måste få kosta. För mig är det som Imperiet i Star Wars. 
Allt som blir för stort är dömt till att krascha och där ser jag EU. Alla dessa människor som sitter där.
Vet ni vad de gör?
Sverige har 21 delegater.
Kan du namnge dem?
Hälften kanske?
Jag kan inte fast att politik har varit mitt största intresse så länge jag kan minnas. 
Spelar dessa 21 personers åsikt någon roll?
Nej.
Har de som enskilda personer lyckats påverka någonting?
Nej.

Fidias visar vad han gör och låter väljarna avgöra. Han gör inte EU och dess beslut till något man bara röstar på en gång, utan han gör processen levande.
Du eller jag kan gå in och styra honom under hela tiden han sitter i parlamentet.

DETTA är för mig demokrati, vilket för mig saknas i den vanliga politiken.
I den framtid jag önskar, så drar vi ner på antalet ledamöter i Sverige och går ur EU.
Det kostar mer än det smakar och sen så kallade demokratin.. den ser bara bra ut på ett papper.

Heja Fidias!