lördag 31 augusti 2024

Bisexuella jagas i Sverige?

Bisexuella i Sverige anser inte att de kan leva öppet med vilka de är.
För mig är detta en vattendelare på så många sätt och i mängden av alla artiklar som liknar den. 
Hur många är bisexuella i Sverige?
Enligt Folkhälsomyndigheten så rör det ungefär 2-3 procent av Sveriges befolkning.
Andelen är dock något högre hos unga människor.
Varför?
Frågan varför är så viktig i detta.
Exponeras vi mer eller människor har helt enkelt bara kommit på det nu?

Artikeln rör alltså ungefär 200 000 personer i Sverige.
Självklart ska alla räknas och alla ska få uppmärksamhet, men jag anser att mängden uppmärksamhet som de får till antalet personer de är, är skyhög.
Det läggs ett oerhört fokus på detta.
Inte bara här i media, utan i läroböcker och i samhället i stort.

Skulle vi dela upp allt som görs och exponera andra människor utifrån hur många individer det är av varje "sort" så hade det inte blivit mycket uppmärksamhet.
Jag bryr mig inte ett dugg om vilken sexualitet någon har, men jag presenterar mig inte heller på det sättet.

"Hej! Jag heter Emilie, är hetero och gillar män".
Det är inte viktigt i beskrivningen av mig som person, ifall jag är vegan eller homo.
Alla har ju samma värde!?
Är det svårt att hitta en jämlike som bisexuell så får man väl göra som många andra och leta på internet. Jag förstår inte ens problemet. 

Älska vem du vill!
Lev med vem du vill!
MEN, jag står inte på gatan och berättar för världen att jag är hetero.
Det kan jag sköta själv.
Jag beskriver mig inte som det ena eller andra utan med mitt namn och mitt yrke.
Jag tänker inte att det är konstigt.

Vi lever i Sverige och i de flesta områden här så är det ok att vara den man vill.