onsdag 7 augusti 2024

Föräldraansvar, inget annat.

Badland.
Jätteroligt!
Alla älskar att bada!
Oavsett var du är, så finns det alltid två personer som är ansvariga för sina barn; föräldrarna.
Stjäl barnen i kiosken så är föräldrarna ansvariga.
Skriker, puttas eller jäklas barnen så är det föräldrarnas ansvar. När barnen är i vattnet så är det föräldrarnas ansvar. Någon annan vuxen kan ha ett tillfälligt ansvar genom en släkting eller vän, men då har föräldrarna beordrat det.
Badvakter finns till ifall föräldrarna brister och har du tur så hinner de hjälpa till i rätt tid, men de är inte ansvariga.
Det är DU som ansvarig.

Så det var mycket folk på badlandet?
I poolen?
På stranden?
Så kan det vara, men då tar du som förälder ett beslut kring var och hur barnen får bada. 
Alla mina barn kan simma men det spelar ingen roll, för de får ändå inte gå ensamma.
Jag är med dem var de än är.
När vi är utomlands väljer vi den strand som har minst antal människor och ett vatten som inte är farligt.
Till dags datum har jag vägrat att åka till stora badland med dem allihop av den enkla anledning att jag omöjligt kan se dem alla samtidigt.
När vi har varit på mindre ställen är vi där en stund innan stängning eller tidigt på morgonen.
Då är det lättare att se.

När jag var liten simmade jag tidigt, men hade ändå armringar på stranden i Spanien. Det var en extra säkerhet och ett sätt att se oss i vattnet på en fullsatt strand.
Jag är uppvuxen med en stor pool på tomten men reglerna var klara: Du badar ALDRIG ensam.
Någon måste vara med för säkerhets skull för det behöver inte handla om simkunnighet.
Du kan drunkna i en vattenpöl om du trillar oturligt och slår i huvudet.

Så är det då Skara sommarlands fel att ett barn har drunknat?
Nej.
Är det övriga besökare fel som inte såg pojken?
Nej.
Föräldrarna ska ha koll.
En fruktansvärt tragisk olycka men det måste finnas någon reson i allting. Istället för att leta syndabockar så inse vad ett föräldraskap betyder, sen kan allt hända.
Olyckor kan man inte alltid förutse, men man kan förebygga dem så mycket det går.