fredag 23 augusti 2024

Vad är meningen med skolmaten?

Det diskuteras nu att skolmaten ska ses över.
Inte utifrån att eleverna ska tycka till mer utan att kraven för anpassad skolmat ska kontrolleras. Anpassad skolmat handlar om olika saker men det man främst är ute efter, om jag får tro, är dels de religiösa och dels de självvalda tankarna kring viss mat. 

Att detta blir en diskussion tycker jag är bra och jag önskar att man i detta letar upp vad som är viktigast.
Man måste hitta kontentan i skolan, för detta handlar om skolan.
Jag har skrivit detta massvis med gånger men min upplevelse är att det lätt glöms bort i allt brus.
Huvudfrågan måste vara varför barn äter i skolan.
Ska barn få en måltid i skolan?
I Sverige är detta självklart sedan många år.
Varför?
Jo, för att eleverna måste äta för att orka med skoldagen.
DÄR är kärnan i middagen.

Jag som lärare vill att mina elever ska vara mätta på eftermiddagen. Jag vill att de ska ha fått all den energi de behöver för att kunna fungera i några timmar till.
Spelar det då någon roll vad de äter för att ha fått denna energi?
Enligt mig, så nej.
De kan äta pizza varje dag om de vill, bara de är mätta.

Det finns elever som inte har någon utredd diagnos eller bekymmer på ett papper, men som av olika anledningar inte äter viss mat. Det finns självklart sedan de med religösa övertygelser eller föräldrar som tycker.
Jag anser inte att det ska göras en varsin måltid till allt och alla, men om Kalle nu av någon outgrundlig anledning inte kan äta fisk.
Förstår någon då hur jobbig Kalle blir på eftermiddagen när han är extremt hungrig och inte fungerar på lektionen?

Jag tycker inte att det ska göras hundra olika rätter varje dag, men om man tänker om och har två alternativ.. vad är bekymret!?
Det finns skolor som har köttbullar och makaroner som alternativ varenda dag.
Jag hyllar dem!
De har förstått!
Jag som lärare vill bara att eleverna ska äta. Kostcirkeln, religion, vegan, vegetarian och allt annat kan man vara i hemmet.. men om man får två måltider att välja på.
Jag ser inte problemet för så många elever är det inte det rör sig om.
Tänk om och bli konsekventa.
Skapa matscheman så att det går att planera!

Kan politikerna ständigt höja sina egna löner så kan de unna barnen att bli mätta så att de klarar skolarbetet också. Eleverna är tvingade att gå till skolan.
Tänk om du var tvingad att gå till sin arbetsplats och tvingades svälta eller äta något du inte ville äta.
Du hade slutat.
Eleverna har inte det valet.