måndag 19 augusti 2024

Vem i hela världen kan man lita på?

En relevant fråga.
Vem i hela världen kan du lita på?
Politiker står inte högt upp på listan och jag förstår varför. Hur många av dem sitter på sin betalda plats och faktiskt presterar någonting?
Står för vad de säger?

Antalet politiker som är ärliga är inte många och att peka ut dem är relativt enkelt. Jag vet två inom svensk politik.
Två personer som inte har varit till salu och det är Gustav Fridolin och Paula Bieler. Två personer från en varsin sida men båda bevisade sig genom att faktiskt stå för vad de sa och tyckte. Jag höll inte med dem i sak men respekterar deras åsikt.
Fridolin avsa sig riksdagspensionen och började arbeta vanligt igen. Bieler avgick när partiets politik gick ifrån vad den hade lovat.
Då är man inte till salu.

I USA är det nu Harris och Trump som ska kollas. Jag har ingen aning om man kan lita på någon av dem, men jag är i konstant konflikt med mig själv kring detta.
Harris har säkert bra sidor.
Trump också trots att han helst kastar verbalt skräp på motståndarna. 

I P1 diskuteras saker ständigt och förvånande var ämnet just USA i helgen. Det förvånande var att de pratade negativt om Harris. De hade intervjuat kvinnor i USA, som ansåg att Harris var hemsk. 
Olika åsikter kan man ha men jag hörde en sak som jag håller med om är det är det faktum att hennes kön kommer att vara negativt för världen.

Spelar det mig någon roll om hon är en man eller kvinna?
Nej, men kan någon se henne med Putin?
Kim Jung?
Världsledare från länder som vägrar möta henne för att hon är just kvinna. Vi kan tycka att det är löjligt och att vi tvärtom ska visa dem, vilket kan vara en en sanning i framtiden, men i nuläget kommer hon inte att mötas rättvist.
Anledningen är att hon är kvinna.
Hon kommer aldrig att få pondus i dessa länder och därför kan man lita på henne hur man vill för hon kommer inte bli en godkänd presiden i andras ögon.
Att vara president i USA kräver tyvärr det.
Därmed tror jag inte på Harris.
Världen kommer förhoppningsvis ikapp till slut.