torsdag 15 augusti 2024

Något mer än vanliga tvååringar?

Gränsen för föräldrars stolthet finner inga gränser.
Nu har det kommit till nya nivåer!
Alla föds lika sägs det men enligt mig är detta ett exempel på hur man kan sälja in precis vad som helst om man har rätt resurser och föräldrar som är tillräckligt drivna.
Sälja sand i en öken.

Vem bestämmer vem som är ett konstnärligt geni?
Marknadsför det riktigt hårt så går människor på vad som helst och detta är inte det första exemplet.
Nu vet jag inte vad Laurents föräldrar arbetar med och jag är ingen konstkritiker, men jag är väldigt skeptisk till det.

Hans mamma beskriver att hans färgval är exceptionellt och något utöver det vanliga. Han ser mönster där ingen annan ser trots att han bara är två år.
Han har dessutom en egen hemsida och ett instagramkonto med över 50 000 följare.
Nu har han blivit erbjuden tre miljoner kronor för sin första tavla.
Han ska ställa ut på Munchens största konstutställning.
Varför!?
Med största sannolikhet har du här ett exempel på föräldrar som är extremt duktiga på att jaga.
Om pojken är en ny mini-Picasso kan inte jag avgöra, men jag är helt säker på att det är andra faktorer än konstnärlig kunskap som ligger bakom detta "under".

Är då alla barn lika mycket värda?
Det enkla svaret är nej, för hade Laurent inte haft föräldrar som var övertygade om hans storhet och tryckte fram honom så hade han inte varit en tvåårig tysk kändis.