onsdag 14 augusti 2024

Känner för..?

Vad känner du för?
Förmodligen en av de frågor som verkligen beskriver ett i-landsproblem. Känner för?
Vi har alltså ett land som är så pass välmående att man kan känna efter vad man vill göra.
Yrkena som det kommer behövas arbetskraft inom är skolan, vården, teknik och it.
MEN, de betonar att man ska göra något som man känner för.
Känner för?

Mängder av ungdomar tar ett sabbatsår efter gymnasiet för då är man trött. Jag har full förståelse för att man kan vara trött och det är helt ok om man jobbar men många tar det lugnt.
Vad vill du bli när du bli stor?
För mig var det viktigt att det var ett yrke som skulle generera ett arbete och en lön.
Det är en självklarhet!

Idag ska alla bli youtubers eller fotbollsproffs.
Konstnärer eller musiker.
Vloggare.
Bli rika på reels och superkändisar.

Undersköterska eller lärare står inte högst upp på listan och det är förståeligt med lönen som erbjuds, men yrkena behövs. Någonstans måste man också se realistiskt på livet.
Vad kan jag göra för att få ett jobb?
Ska jag läsa något märkligt som sannolikt inte kommer att ge en inkomst varje månad?
För att jag känner för det?
Jag anser att det är fel och att man måste tänka om.

Förr i tiden blev man samma yrke som föräldern och så behöver det inte vara, men att tänka efter och satsa på något som bidrar till välfärden istället för att bli en som tar av den.. det borde vara en självklarhet.
I-landsproblem.