tisdag 27 augusti 2024

El i alla väder.

Forskare har nu kommit ut med nya tankar kring hur elnätsavgifterna ska kunna bli mer humana för oss vanliga, dödliga människor. Ingen anser nämligen att de är det idag.
Elnätsavgifterna är det som retar mig mest och har gjort hela tiden då det är helt omöjligt att påverka dem. Sedan elpriserna har gått ner så har avgiften, tillsammans med skatt och moms, varit betydligt högre än själva användandet.

Det man glömmer att peka på i det som skrivs, är det faktum att priset ökade från den första januari i år. Partierna som nu styr bör hållas ansvariga för detta då de faktiskt sitter i den position som tog beslut och inte förändrade tänket.
Skatten höjdes med 49 öre per kWh.
Samtidigt har man gjort om tänket kring hur man ska se på priserna för landet.

Röd inuti och blå utanpå.
Ungefär så brukar jag beskriva mig.
Jag bryr mig inte om vem som kommer med en idé eller vem som genomför den.
Det är nämligen oviktigt då det korrekta bör vara att se vad som blir bra.

Sverige är ett av världens högst beskattade länder.
Till viss del kan jag hålla med om att det är bra, men det är också fruktansvärt dumt i andra avseenden.
Systemet bygger på att den som anstränger sig och arbetar ska straffas medan den som är lat och inte riktigt vill, istället klarar sig bra.
För bra.
Jag tror inte att motivationen för att arbeta kommer genom att sitta hemma.
Motivationen kommer när du inte har ett val för att kunna köpa eller göra det du vill.

Jag bytte elbolag förra året efter tips från en vän och jag är säker på att det har sparat tusenlappar. Bekymret har då istället blivit avgiften för allt det andra och det är ett hån mot alla oss som inte har något val. Vi är tvingade att ha el för att samhället ska fungera.
Jag betalar dock för att andra behöver mer el, för min förbrukning har konstant gått ner sedan priserna började stiga.

Om professorerna nu har bra idéer så lyssna på dem, men börja med att ta bort den extra skatten.