söndag 4 augusti 2024

En gran för åtta miljoner.

92 miljoner kronor.
Det är kostnaden för konsten som region Skåne nu sätter in. Låt det sjunka in. 
92 miljoner.
Det har dessutom tagit tio år att gå igenom allt och se vad som ska finnas. 

Jag skrev om detta igår med, men ur en annan vinkel.
Skatt, det är folkets pengar.
Skatt som går till regionerna ska gå till vård.
I veckan skrev jag om Alma som har fått en ovanlig sjukdom men inte ens får en chans att leva för att regionen hon bor i anser att hennes mediciner är för dyra. Medicinerna och hjälpen skulle kosta två miljoner. 

Om pengarna till regionen ska gå till vård, varför kan man då neka någon medicin men köpa konst för en betydligt högre summa!?
Ser man inte att detta är fel!

Jag har förståelse för att det ska finnas vissa anpassningar. Jag kan se att det är bra med ett rum för anhöriga när livet har tagit slut. Jag förstår att det ska vara ombonat och välkomnande med bra belysning.
Men att plantera en gran för nästan åtta miljoner!?
Vem bryr sig!

Facket har demonstrerat och det har varit strejker för bättre förhållanden inom vården. Operationer har fått ställas in och köerna ringlar långa.
Men, man anser att detta är en korrekt prioritering. 
Det är helt sanslöst korkat om ni frågar mig.

Min önskan hade varit att hela systemet för vård göra om i Sverige. Jag ger hellre lilla Alma medicin för två miljoner kronor än att plantera en gran för åtta miljoner.
Varenda normal individ skulle göra det.

Börja protestera!
Vi beskattas redan högt men har långa väntetider till vården. En vård som vi förr kunde skryta om men inte längre kan slå oss för bröstet för.
MEN, vi har en gran för åtta miljoner.
Det är sjukt!