torsdag 12 april 2012

Biståndsministern tänker om

2006 drog biståndsministern Gunilla Carlsson igång en reform för att minska antalet länder som får bistånd av Sverige. Hon tyckte då att man skulle kunna rabbla länderna i sömnen men nu har hon ändrat sig då hon tycker det är viktigare att fattiga länder får bistånd än att hon kan vilka det är på rak hand. Jag tycker det är bra tänkt även om jag är väldigt skeptisk till bistånd över huvud taget. Jag ska ärligt säga att jag inte är insatt i frågan men jag vet att Sverige ger bistånd till bland annat Kina. Jag förstår att folket där behöver hjälp men det är en kommuniststat och en diktatur och jag har svårt att se att vi ska hjälpa dem. Jag tycker självklart att människor i nöd ska få hjälp men samtidigt måste det ställas krav på landet som ska ta emot biståndet. Det finns med all sannolikhet redan kriterier men jag är som skrivit inte insatt i detta.