torsdag 12 april 2012

Lönerna och Handels

Jag fortsätter i samma spår som igår. Handels har klagat på sina löner och kräver mer. Varför? Jag jobbade inom handels i mer än tio år och hade inget att klaga på. Lönen var i mina ögon riktigt bra för ett arbete som inte krävde någon högskoleutbildning eller någon förkunskap. Helger och kvällar hade man dubbelt betalt och ska jag jämföra den lönen med den inom vården är handels lön riktigt bra. Då ska man ändå lägga till att det krävs utbildning för att jobba inom vården. Ok, man kan gå handels på gymnasiet för att jobba i affär men det behövs inte och är inget krav. Man börjar ändå på noll den dag man ska börja jobba i kassan för hur den fungerar lär man sig inte i skolan. Jag tycker det gnälls för mycket. Alla har valfriheten i detta landet att välja vad man vill göra. Välj något annat om du inte är nöjd. Det kommer jag göra den dag jag inte längre trivs med mitt jobb för annars är det synd om mina elever.