torsdag 19 april 2012

Ökade kostnader för advokater

Kostnaden för offentliga försvarare, som staten betalar, ökar stadigt enligt Domstolsverket. Anledningen sägs vara att allt fler brottsmål där offentliga försvarare utses ökar och dessutom blir mer omfattande. Utöver det så ökar ersättningen till försvararna. Jag har ingen lösning på problemet men jag sitter som nämndeman i hovrätten i Malmö och min personliga åsikt skulle vara att den som döms till ett brott skulle få betala mer. Självklart ska alla ha rätt till en försvarare och självklart ska det alltid gå rätt och riktigt till men för länge sedan hörde jag att om man sydde in tio procent av brottslingarna så försvann nittio procent av brotten. Det skulle kanske kännas mer? Sverige måste ju ha alldeles för mesiga straff på alla sätt när man efter avtjänat straff väljer att fortsätta. Att bo i en liten håla har både för och nackdelar. Kling och Klang i all ära så är det inte fel att poliser jobbar i sina hemmakvarter. Står det att det varit inbrott i tidningen vet de flesta här vilka det kan vara och sen är det uteslutningsmetoden för man vet vilka som kan göra så. Inte så att jag alltid vet men många gånger är det rätt. Jag tycker inte det år helt rätt att allmänheten ska betala när, oftast, samma människor begår misstag om och om igen. Idag är det också så att det finns en kvot att fylla i de olika "ämnena". Det ska vara ett visst antal rättegångar inom en viss kategori. Min vän Leonora Vilhelmsson råkade ut för detta. Hela rättegången var superlöjlig och förmodligen är dedt så att den togs upp för att fylla kvoten. Det kanske helt enkelt skulle vara så att din tredje rättegång betalar du själv om du döms!? Förmodligen ingen lösning men jag tycker det är ohållbart som det är idag.