söndag 22 april 2012

Nya svenska pengar

Man räknar med att det inom tre till fyra år kommer att komma nya sedlar och mynt i Sverige men olika bankföreningar varnar för att detta kommer bli ineffektivt då det kommer att vara fågels elva olika selvalörer när alla kommer i drift. Jag drar mig till minnes diskussionen som gick när det röstades om EMU. En av anledningarna att vi inte skulle ha det var om jag minns rätt att det var för svårt för de äldre i vår svenska befolkning. Hur tänker de nu då? Jag har inget emot att vi får nya sedlar. Jag ser fram emot att svenska barn och ungdomar helt plötsligt ska få upp ögonen för bland annat Evert Taube. De nya mynten ska bli mindre och lättare och sedlarna ska få förr säkerhetsdetaljer än de nu tjugofem år gamla sedlar vi har idag. Ska jag säga min egen åsikt så tycker jag dock att det är lite dumt att skapa nya sedlar när jag helst hade gått med i EMU. Jag som älskar att resa tycker det hade varit bra om vi hade kunnat ha en helt gemensam valuta.