tisdag 3 april 2012

Kvinnofälla med barnledighet

När en familj invandrar till Sverige med ett litet barn (reglerna säger att barnet ska vara under åtta år) har de rätt till 480 dagars föräldrarledighet precis som alla andra. Erik Ullenhag som är vår integrationsminister säger att detta är en fälla för de kvinnor som kommer hit och utnyttjar det. Han menar att det bästa sättet att bli integrerad är att jobba och när dessa kvinnor kan vara hemma år efter år får de varken atbetslivserfarenhet eller ett sätt att träna sin svenska. Han vill att de kvinnor som kommer hit med mindre barn ska ha mindre föräldraledighet och hoppas att det löser problemet. Jag kan se att det kunde bli en fördel. Vi behöver få ut människor i jobb för att Sverige ska gå runt och jag tror precis som Ullenhag att det bästa sättet att lära sig ett språk är att jobba. De flesta har säkert samma erfarenhet som jag själv. När man läser ett språk i skolan och är tvingad till att hålla igång det fungerar det men det räcker att man hade ett lite längre lov så tappade man oerhört mycket. Jag har läst både finska och arabiska som vuxen nu men det är ytterst lite som fastnar då jag aldrig pratar det. Jag tror det kan vara bra för dessa kvinnor att komma ut lite i vårt samhälle! Om detta är exakt rätt metod vet jag inte men något måste förmodligen göras.